Moelfrax
Hallo allemaal,
Ik heb nu voor het eerst de ontwikkelaar Adox XT-3 gebruikt. Na mijn eerste ontwikkeling zag ik overal op mijn negatieven korrelophopingen, die vooral in de lichte delen zichtbaar waren. Ik heb de ontwikkelaar binnen het aangegeven temperatuurbereik bereid en een paar dagen laten staan voordat ik hem gebruikte. De film was de Ilford FP4+ en het schudritme was 30 seconden continu en daarna elke volle minuut 10 seconden (3 keer). Normaal gesproken gebruik ik de Kodak D76, ik heb ook al diverse andere ontwikkelaars gebruikt, maar deze korrelvorming heb ik nog nooit gehad.
Heeft iemand een idee of dit aan de ontwikkelaar zou kunnen liggen of misschien toch aan mij?
Alvast bedankt!
KlausWehner
Hallo en van harte welkom op het forum.
Hoewel de korreligheid objectief kan worden gemeten met een speciale methode, is de beoordeling toch ook onderhevig aan subjectieve invloeden.
Een zekere, geringe mate van korreligheid is zeker gunstig bij het bekijken van (analoge) foto’s.
Een te grove en vooral ongelijkmatige korrel kan storend werken, beeldstructuren "verscheuren" en fijne structuren kunnen verloren gaan.
Bij een analoge vergroting speelt bovendien het contrast een belangrijke rol: bij een laag negatiefcontrast wordt de korrel bij de analoge vergroting onevenredig sterk weergegeven.
Bij digitale verwerking zijn er verschillende effecten die de korreligheid kunnen beïnvloeden.
Er is dus geen eenvoudig antwoord op je vraag.
Misschien kun je een voorbeeldfoto plaatsen? Maar ook dat zegt maar beperkt iets.
Gebruik je de negatieven voor analoge vergrotingen of werk je hybride?
Weet je zeker dat het negatiefcontrast voldoende hoog is?
Uiteindelijk blijft alleen je subjectieve beoordeling over.
Misschien kun je nog andere films uitproberen? De vlakkristalfilms hebben een nog fijnere korrel dan de klassieke FP-4.
Hartelijke groeten
Klaus
KlausWehner
Hallo en van harte welkom op het forum.
Hoewel de korreligheid objectief kan worden gemeten met een speciale methode, is de beoordeling toch ook onderhevig aan subjectieve invloeden.
Een zekere, geringe mate van korreligheid is zeker gunstig bij het bekijken van (analoge) foto’s.
Een te grove en vooral ongelijkmatige korrel kan storend werken, beeldstructuren "verscheuren" en fijne structuren doen verdwijnen.
Bij een analoge vergroting speelt bovendien het contrast een belangrijke rol: bij een laag negatiefcontrast wordt de korrel bij de analoge vergroting onevenredig sterk weergegeven.
Bij digitale verwerking zijn er verschillende effecten die de korreligheid kunnen beïnvloeden.
Er is dus geen eenvoudig antwoord op je vraag.
Misschien kun je een voorbeeldfoto plaatsen? Maar ook dat zegt maar beperkt iets.
Gebruik je de negatieven voor analoge vergrotingen of werk je hybride?
Weet je zeker dat het negatiefcontrast hoog genoeg is?
Uiteindelijk blijft alleen je subjectieve beoordeling over.
Misschien kun je nog andere films uitproberen? De vlakkristalfilms hebben een nog fijnere korrel dan de klassieke FP-4.
Hartelijke groeten
Klaus
Moelfrax
Hartelijk dank voor je antwoord,
misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt, maar het gaat me niet om de korreligheid van de film, maar om het feit dat er tijdens het ontwikkelen korrelklontjes zijn ontstaan die eruitzien als stofdeeltjes op het negatief; zoiets heb ik in de afgelopen bijna 20 jaar, sinds ik zelf ontwikkel, nog niet meegemaakt. En het is zeker geen stof.
Moelfrax
[attachment=3442]
Hartelijk dank voor je antwoord,
misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt. Het gaat me niet om de korrel op zich, dat ben ik me wel bewust; ik ontwikkel tenslotte al bijna 20 jaar zelf. Maar in mijn negatieven zaten nu voor het eerst korrelklontjes, althans naar mijn mening, die ik niet kan verklaren. Ze zien eruit als stofdeeltjes, maar dat zijn ze naar mijn mening niet.
Op de bijgevoegde foto is het het beste te zien.
Misschien was mijn blikje gewoon door een verontreiniging vervuild, ik zal waarschijnlijk een film moeten opofferen.
Met vriendelijke groeten, Frank
KlausWehner
Bedankt voor de bijgevoegde foto.
Dat maakt het probleem duidelijker.
Op het eerste gezicht lijkt het bijna op stof of vuil.
Dat moet je dus eerst uitsluiten: bekijk de negatieven met een loep vanaf de zijkant (tegen het licht in) om te zien of er deeltjes op het oppervlak zitten.
Ik ga er echter vanuit dat het een fout is die in de emulsie is ontstaan.
Het kan toeval zijn: de grootste artefacten zijn vooral te zien in de donkere delen van de foto. Als dat voor de hele film geldt, wijst dat op een fout bij het ontwikkelen.
Er zijn twee mogelijke oorzaken: een defecte film of een defecte ontwikkelaar.
Het is echter ook denkbaar dat de ontwikkelaar niet goed samengaat met bepaalde films, maar wel probleemloos werkt met andere films.
Dat kun je eigenlijk alleen achterhalen door nog wat filmrolletjes te ontwikkelen.
Je kunt gewoon een stukje van een andere film ontwikkelen. In dit geval is de koptekst al voldoende.
Je zou ook nog eens een stukje van de aanwezige FP-4 in een andere ontwikkelaar kunnen ontwikkelen. Maar misschien heb je met deze combinatie al resultaten uit het verleden.
Zo kun je de fout afbakenen.
Een nauwkeurige beschouwing van de fout onder de microscoop zou mogelijk meer informatie kunnen opleveren.
Wat me verder nog opvalt: het beeld lijkt wat futloos.
De FP-4 is een zilverrijke film, die eigenlijk schitterende resultaten zou moeten opleveren.
Als je wilt, kan ik de fout graag eens onder de microscoop bekijken.
Daarvoor volstaat een stukje van de kop van de ontwikkelde film.
Tegelijkertijd zou het mogelijk zijn om de dichtheid van de kop te meten. Ik vermoed dat deze film onvoldoende is ontwikkeld.
Laat het me weten als je hulp nodig hebt.
Hartelijke groeten
Klaus
Moelfrax
Hartelijk dank voor het antwoord en het aanbod.
Ik denk dat ik de boosdoener heb gevonden. Naar mijn mening gaat het waarschijnlijk om zilverkristallen die ik uit de fixeer moeten hebben meegenomen, aangezien de verontreinigingen ook bij het ontwikkelen van een FP4+ in D76 zichtbaar zijn. Ik heb nu nieuwe fixeer aangemaakt en zal verslag uitbrengen.
Ik heb de film trouwens ontwikkeld volgens de beschrijving van de fabrikant voor XTol: 10 minuten, de eerste 30 seconden continu en daarna elke volle minuut 3 keer.
[hr]
Hier nog een ander voorbeeld:
KlausWehner
Bedankt voor de foto.
Allereerst moet worden vastgesteld of de vlekken van buitenaf op de film zijn terechtgekomen of dat het om een fout gaat die zijn oorsprong vindt in de emulsie.
Controleer alstublieft eerst of er deeltjes op het filmoppervlak te vinden zijn.
(Met een loep zoals hierboven beschreven of door een stukje film krachtig af te vegen en/of het stukje film te wassen).
Als een externe oorzaak kan worden uitgesloten, moet naar andere oorzaken worden gezocht.
Voor mij wijzen bepaalde aanwijzingen (vorm, grootte en verspreiding van de vlekken) op een proces binnen de emulsie.
Ook de film zelf kan de oorzaak van de fout zijn.
Maar eerst moet de voor de hand liggende oorzaak (vervuiling van buitenaf) zeker worden uitgesloten.
Een goede loep en eventueel een microscoop kunnen daarbij helpen.
Hartelijke groeten
Klaus