fotorius
<p>Goedendag allemaal,</p><p>ik heb weer eens een camera gevonden, en in het tasje zat een ongebruikte Kodacolor II.</p><p>Helaas zat hij niet in de kartonnen verpakking, dus het is niet helemaal duidelijk uit welk jaar hij stamt.</p><p><br></p><p>Ik hoop dat iemand hier verstand van heeft en me kan helpen met de bijgevoegde foto. Ik wil graag weten of hij iets waard is, of dat ik hem gerust kan gebruiken.</p><p><br></p><p>Hier zijn de foto's: </p><p>https://drive.google.com/drive/folders/1wSaEPuIfeN-GMK8S5C5Fw8GJF3cZ46gR<br></p><p><br></p><p>Met vriendelijke groeten</p><p><br></p><p>fotorius.</p>
Wolfgg
Hallo fotorius,
De Kodacolor II betekende ooit een enorme sprong voorwaarts in beeldkwaliteit. Hoewel hij oorspronkelijk speciaal voor pocketcamera’s was ontwikkeld, was er al snel veel vraag naar bij gebruikers van grotere negatiefformaten. Toen hij bij ons in klein formaat verkrijgbaar was, dat was in 1975, heb ik hem meteen getest en de resultaten waren gewoonweg fantastisch.
Later bleek echter dat de kleurstabiliteit matig was; mijn negatieven uit die tijd zijn vandaag de dag vrijwel onbruikbaar. Helaas.
Je film is minstens 40 jaar oud, daar kun je niet veel meer van verwachten. Maar omdat met deze film het nog steeds gebruikte C41-proces werd geïntroduceerd, kun je hem laten ontwikkelen bij de bekende drogisterijketens. Maak gewoon één stop overbelicht, een deel zelfs twee stops, en laat je verrassen.
Groeten
Wolfgang
RalfMichael
Hallo Fotorius,
ik zou de film in de originele verpakking bewaren als decoratie voor de vitrine. Zoals in het vorige antwoord al stond, is de film tientallen jaren oud. Ik heb dat ook wel eens geprobeerd – in een camera van de rommelmarkt zat een gedeeltelijk belichte 110-pocketfilm; ik heb de resterende 4 foto’s erbij geschoten en heb hem laten ontwikkelen.Dat was mogelijk, maar zowel de oude als de net gemaakte foto's waren niet bijzonder – iets te donker, verkeerde kleuren en erg korrelig, eigenlijk niet bruikbaar, maar het was ook maar een poging.
Groeten, Ralf