sfeisten
Hallo allemaal :-)
De komende dagen word ik de trotse eigenaar van een Leitz Focomator II!!!
Ik ben van plan om dit stukje fotografiegeschiedenis volledig te restaureren.
Helaas is het apparaat niet erg bekend en ook niet gemakkelijk te vinden op internet.
Ik vraag iedereen om hulp:
Wie heeft documenten, handleidingen, foto's, informatie of wat dan ook over de Focomator II van Leitz?
Zelfs het Leitz Museum had niets over dit juweeltje :-(
Ik bedank jullie voor jullie hulp en zal binnenkort ook foto's plaatsen zodra dit geweldige apparaat bij mij op zolder is aangekomen…
Hartelijke groeten en altijd goed licht,
Sami
KlausWehner
Hallo Sami,
Vele jaren geleden heb ik ook een grootformaat vergroter gerestaureerd.
Dat was een project dat vele uren werk heeft gekost – veel meer dan ik aanvankelijk had gedacht.
Als het je erom gaat een perfect functionerend apparaat te krijgen voor je praktische laboratoriumwerk, dan zijn er waarschijnlijk efficiëntere mogelijkheden.
Als het je erom gaat een historisch apparaat adequaat te restaureren, dan zouden tijd, werk en geld geen grote rol moeten spelen. Anders is het resultaat onbevredigend en is de inspanning niet echt de moeite waard.
Waarschijnlijk is het apparaat uitgerust met een "automatische focus": als je de vergrotingsfactor verandert, wordt de scherpte automatisch aangepast.
Dat is erg comfortabel, maar mechanisch vrij complex en werkt alleen met de ene lens waarvoor de stuurcurve individueel is aangepast.
Voor het praktische gebruik betekent dit dat je alleen met de aanwezige lens kunt vergroten. Als je de best mogelijke vergrotingsresultaten nastreeft, zou een moderne vergrotingslens echter wel heel zinvol zijn.
Op dit punt ben je in dit geval gedwongen een compromis te sluiten.
Een mooi en aantrekkelijk project. Maar het helpt enorm om vooraf alle gevolgen af te wegen.
Hartelijke groeten
Klaus
sfeisten
Hallo Klaus,
ja, dat dacht ik al :D Zulke projecten plan je, maar meestal lopen ze heel anders... en duren ze ook langer.
Je hebt gelijk dat het ook efficiënter kan. Maar wat was je motivatie voor de restauratie en heb je er spijt van? :shy:
Ik wil hem wel degelijk gebruiken, maar ik vind het gewoon ook heel spannend om aan zo'n apparaat te sleutelen en het te restaureren! Bovendien is het een echte veteraan en verdient het wel wat aandacht.
Bedankt voor de opmerking "Tijd, werk en geld spelen geen grote rol. Anders is het resultaat onbevredigend en is de moeite niet echt de moeite waard." Dat moet je bij zulke projecten steeds weer in gedachten houden! Misschien schrijf ik dat wel heel groot op een poster aan de muur voor mijn plek voor het toestel: "Tijd, werk en geld spelen geen rol!"
Wat betreft de opmerking over het werken met autofocus: Dat heb ik nu al meerdere keren gehoord, maar er was ook een vermoeden dat een 50 mm Elmar nog wel zou kunnen werken. De Focomator II heeft namelijk een Focotar. Die zijn toch eigenlijk best goed en kwalitatief bruikbaar, of niet? Ik heb er tot nu toe nog geen in handen gehad...
Op welk apparaat werkte je destijds, Klaus?
Met vriendelijke groeten,
Sami
KlausWehner
Hallo Sami,
De vergroter die ik destijds heb gerestaureerd, was een Agfa 9x12 condensorvergroter.
In die tijd was het aanbod aan bruikbare grootformaatvergroters erg schaars.
Ik was destijds onder de indruk van de zeer stabiele en doordachte mechanica en vond het leuk om hem weer goed werkend te krijgen.
Daarnaast heb ik het apparaat omgebouwd naar een diffuse koudlichtbron.
Daarmee heb ik mijn eerste grootformaatnegatieven vergroot.
Nog even iets over je vergrotingslens.
Natuurlijk was de genoemde Focotar in die tijd een uitstekende lens.
Maar op het gebied van optica is er de afgelopen 50 jaar echt enorme vooruitgang geboekt.
Een goede, moderne vergrotingslens presteert tegenwoordig zichtbaar beter dan jouw historische Focotar.
De Focotar zal nog steeds behoorlijke resultaten opleveren.
Met een moderne lens zou het echter nog een klein beetje beter gaan.
Ik wens je veel plezier bij het restaureren!
Misschien kun je ooit eens verslag doen van het resultaat van de werkzaamheden?
Hartelijke groeten
Klaus
Urnes
Hallo Sami,
De originele lens is meestal een 50 mm 4.0 Focotar. Dat is waarschijnlijk degene die erbij zit. Daarmee kun je prima werken. Je merkt echter wel een verschil als je een modernere vergrotingslens gebruikt, zoals de 50 mm 2.8 Schneider Componon (dat kan wel, maar dan zonder autofocus, omdat de juiste curve ontbreekt). Ik heb jaren geleden eens navraag gedaan bij Leitz en daar vertelden ze me dat ook de standaardlens van de moderne Focomat (ik meen dat het de 2,8 40 mm Focotar was; maar pin me daar alsjeblieft niet op vast, ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd) ook op de curve van de oude Focomaten past.
Mocht je nog vragen hebben over de restauratie, stel ze dan gerust. Oh ja, mocht je op het idee komen om sterkere lampen te gebruiken dan aangegeven, omdat de 75 W (?) te donker zijn. Het apparaat kan dat in principe wel aan, maar de lamp niet. Die raakt bij langdurig gebruik in de bol simpelweg oververhit en brandt door. Vroeger was dat geen groot probleem, toen de lampen nog goedkoop en overal te krijgen waren.
Groeten, Sven.