Riotboy
<p>Hoi allemaal,</p><p>ik ben pas sinds kort bezig met analoge fotografie en ontwikkel mijn films (35 mm en middenformaat) ook zelf.</p><p>Omdat ik zoveel mogelijk verschillende dingen wil uitproberen, ga ik de komende dagen 110-film maken en ook ontwikkelen.</p><p>Omdat ik op internet geen geschikte ontwikkelspoel kan vinden, ga ik er een van mij zo aanpassen dat er 110-film in past (daar zijn genoeg handleidingen voor).</p><p>Ik ga ontwikkelen in een Paterson-tank.</p><p><br></p><p>Nu vraag ik me af hoeveel milliliter chemicaliën ik moet gebruiken? Ik wil niets verspillen door te veel te gebruiken, maar ik wil ook niet te weinig gebruiken.</p><p><br></p><p>Als iemand van jullie hier ervaring mee heeft, zou ik het leuk vinden als jullie die met mij delen.</p><p><br></p><p>Groeten,</p><p>Riotboy</p>
Wolf_XL
Pocketfilm is 16 mm breed, KB-film 35 mm – dus de helft van de hoeveelheid ontwikkelaar die op je busje wordt aangegeven voor het ontwikkelen van een KB-film, zou voldoende moeten zijn voor een pocketfilm...
RalfMichael
Hallo Riot Boy,
zoals Wolf al schreef, is de 110-film 16 mm breed. Daarom kan hij natuurlijk worden ontwikkeld in doosjes voor 16 mm-film (bijvoorbeeld de LOMO-doosjes), maar die zijn meestal bedoeld voor aanzienlijk langere filmrollen = meer verbruik van chemicaliën.Probeer eens een oudere KB-ontwikkelbus tweedehands te vinden, want sommige hebben ook een instelling van de spiraalsystemen voor 16 mm/110-film, bijvoorbeeld de Quelle/Revue-ontwikkelbus, die had ik ook ooit (fabrikant was JOBO), daar kon je de spiraalsystemen instellen voor 120-rolfilm, 135-KB-film en 110-pocketfilm.
Groeten, Ralf
mattes
Plaats je spiraal in de tank en vul deze met zoveel water dat de spiraal onder staat. Giet het water vervolgens in een maatbeker. Met deze hoeveelheid zou je aan de slag moeten kunnen.
PS: originele 110-film is 17 mm breed.
Mat