Rolf-Werner
Hoi,
we zijn op het naburige forum net aan het discussiëren over hoe de voorraad eruitziet die jullie in het koelhuis hebben. Veel mensen zijn erg enthousiast dat er eindelijk een alternatief is voor de traditionele kleurenfilms, en iedereen duimt dat het project slaagt.
Vraag: Zijn de rollen al op 35 mm gesneden? En zo niet, (mijn vraag) waarom maken jullie er dan geen 120-versies van?
Nog een vraag: hoe realistisch geven de voorbeeldfoto's die jullie hebben gepubliceerd de kleurkarakteristiek weer? Kun je verwachten dat het ongeveer zo uitpakt als je analoog op RA4 afdrukt?
Alvast bedankt voor het antwoord!
Rolf
MirkoBoeddecker
Het huidige filmmateriaal is slechts in zo’n beperkte hoeveelheid beschikbaar dat we niet van plan zijn het in verschillende formaten te verpakken. Dan zou het alleen maar sneller uitverkocht raken, met aanzienlijk meer werk en een lagere opbrengst. Het gevolg zou zijn dat er minder middelen overblijven voor het eigenlijke project, wat een stap achteruit zou betekenen.
De voorbeeldfoto's zijn ruwe scans zonder verdere bewerking uit ons laboratorium.
We hebben ons bij COLOR MISSION I ook verkeken op de hoeveelheid. De berekening was gebaseerd op verkoopcijfers van vergelijkbare films in een vergelijkbare prijs- en gevoeligheidsklasse. COLOR MISSION I heeft echter alle records gebroken en verkoopt momenteel 200 keer beter dan bijvoorbeeld Portra 160.
De voorraad van deze ene proefproductie, die niet kan worden herhaald, zal dan ook snel opraken. We kunnen op dit moment echter alvast een klein beetje "lekken". We hebben nog aanzienlijk meer kleurenmateriaal geproduceerd. Wel met een andere partner en in een andere kwaliteit. Dit materiaal is niet zo gebruiksvriendelijk als de COLOR MISSION I (zeer lage gevoeligheid – zoals altijd aan het begin van een filmproject), maar bruikbaar en met wat filtering ook qua kleur uitgebalanceerd (echter met een sterk vereenvoudigde laagstructuur zonder speciale lagen). Dit project heeft de grote machine gehaald en is in aanzienlijk grotere hoeveelheden beschikbaar en momenteel als jumbo opgeslagen. Hiervan kunnen we zowel rol- als vlakfilms in aanzienlijke hoeveelheden produceren.
We hopen hierover over een paar weken meer te kunnen melden, wanneer de tests zijn afgerond.
Ik wil vooraf nog vermelden dat al deze projecten tot nu toe zijn gefinancierd door industriële partners, die de onderzoekskosten hebben gedragen. Het zijn dus geen materialen die in de eerste plaats zijn ontworpen voor gebruik in reguliere camera's. Zoals ik drie jaar geleden al in mijn toespraak in Helsinki (https://youtu.be/Z4-WLDm-e8A) heb aangegeven, waren deze kosten tot nu toe nog niet eens in de verste verte in de prijzen voor consumentenfilm verwerkt. Bij kleurennegatieffilm is daar de afgelopen 15 maanden enige verbetering in gekomen. Daarom kunnen we nu nadenken over iets als de "COLOR MISSION".
*Rolfilms zodra de verpakkingsmachine weer draait.
Rolf-Werner
Geweldig, hartelijk dank voor je antwoord, dat geeft hoop!
Mag ik dit ‘daar’ citeren? Of wil je daar zelf iets posten?
Groeten,
Rolf
P.S.: Ik heb het er nu maar even ingezet, het is tenslotte geen geheim. Nogmaals hartelijk dank voor je reactie.