Mirko Boeddecker schreef:
We vragen ons af of de markt verdere prijsstijgingen zal accepteren. Als alternatief zouden we kunnen overschakelen op de oude R09-formule en paraminophenol van mindere kwaliteit gebruiken. Dat heeft grotendeels alleen cosmetische gevolgen (snellere troebeling van de ontwikkelaar) en een beperkte invloed op de houdbaarheid.
Wat we ons dus afvragen is of klanten bereid zijn om (nog) meer te betalen voor goede kwaliteit, of dat het beter is om de kwaliteit te verlagen en de prijs gelijk te houden.
Je kunt trouwens reageren op het forum ;-)
RODINAL is immers een extreem voordelige ontwikkelaar per film.
Dan probeer ik dat eens met het reageren, ook al is de oorspronkelijke vraag al wat langer geleden :) .
Ik zou zeggen dat de doorslaggevende vraag enerzijds is wat het prijsverschil zou zijn ten opzichte van in hoeverre de houdbaarheid zou worden aangetast.
Berekend op de eigenlijke filmprijs zijn die paar ml ontwikkelaar immers een heel klein bedrag. In de 1+50-verdunning heb ik ongeveer 10 ml nodig voor een rolfilm en bij de huidige prijs van € 14,50 voor de fles van 500 ml zou dat dus ongeveer € 0,29 voor de ontwikkelaar per film zijn. Ik denk dat het, of het nu € 0,29 of € 0,39 per film is, toch relatief onbelangrijk is als je alle andere kosten in ogenschouw neemt.