Photux
Hallo allemaal,
mijn Protectan is op en blijkbaar momenteel ook niet leverbaar.
Aangezien het gezien de vermelde ingrediënten toch al vrij duur lijkt, zou ik ook wel een alternatief willen. Ik lees hier en daar dat aanstekergas of campinggas zou moeten werken – en naar mijn mening zou dat ook moeten – maar dan rijst weer de vraag hoe ik dat veilig en op de juiste manier kan aanbrengen.
Hoe lossen jullie dit op? Gebruiken jullie überhaupt wel een of andere oxidatiebescherming? Ik geloof dat het onderwerp sowieso niet helemaal onomstreden was, maar tot nu toe gaf ik er de voorkeur aan... het kan in ieder geval geen kwaad.
Bij plastic chemieflesjes kun je de lucht er ook gewoon uitdrukken, maar dat gaat maar tot op zekere hoogte, uiterlijk bij het laatste derde deel wordt het moeilijk.
Lieve groeten
Daria
Wolf_XL
Ik gebruik al heel lang aanstekergas uit grote flessen. Ik houd de vulpen met een punttang vast terwijl de gasfles ondersteboven staat, breng het geheel boven de opening van de chemiefles en druk de gasfles naar beneden, waarna het gas in de chemiefles zit. Je zou ook een handsoldeerbout kunnen gebruiken – dat zou als voordeel hebben dat je de grotere Camping_Gaz-patronen zou kunnen gebruiken. De grotere, langwerpige flessen voor gasfornuizen werken ook – alleen is daar een stinkend gas aan toegevoegd...
Pitt23
Bij gebrek aan Protectan gebruik ik ook aansteker- of campinggas, in de hoop dat het helpt. Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal met alternatieven.
Wees voorzichtig: zo’n mengsel van lucht en gas kan ontploffen. ZORG VOOR GOEDE VENTILATIE.
Mijn werkwijze: op het aanstekergasflesje (Ronson) past bij mij de knop met slang van een WD-40-bus. Daarmee kun je het gas langzaam in een klein flesje "gieten". Bij grotere containers (bijv. papierontwikkelaar) helpt een kleine soldeerlamp met een campinggaspatroon; in plaats van een brander gebruik je een korte, dunne slang over de spuitmond en laat je het gas langzaam boven de vloeistof in de jerrycan stromen.
Vreemd: na verloop van tijd kunnen plastic flessen (bijv. Tetenal) echter "kleiner" worden – het is alsof het gas in de fles een onderdruk creëert, waardoor de fles wordt samengedrukt. (Een vergeten, voor 1/4 gevulde Ultrafin T+ was na 4 jaar samengedrukt tot bijna 2/3 van het volume; de Ultrafin is nog steeds in perfecte staat.)
Misschien gaan het gas en de eerste ontwikkelaar van de Tetenal-E6 niet goed samen; kristalliseert de ontwikkelaar hierdoor (nog) sneller uit?
Heeft iemand nog meer ervaringen hiermee, eventueel ook met CO2 uit een patroon?
Veel licht! Pitt
Sanug
Ik gebruik eenmalige ontwikkelaars (ADOX FX-39 II en Fomadon LQN) en gebruik geen Protectan, maar giet het concentraat over in bruine apothekersflesjes met brede hals van elk 50 ml. Ik vul de flesjes tot de rand, zodat er telkens 60 ml in gaat en er geen lucht in zit. Het is ook belangrijk om de ontwikkelaar altijd op een donkere plek te bewaren.
Een alternatief voor Protectan is het vullen met glazen knikkers. Maar dat vind ik te omslachtig. De glazen apothekersflessen beschermen de chemicaliën veel beter dan een plastic fles en kosten bijna niets.
Papierontwikkelaar-gebruiksklaar mengsel (ADOX NEUTOL) doe ik in een tot de rand gevulde bruine plastic fles, die ik bij een dalend vulniveau iets samendruk om zo de lucht eruit te laten. Bij mij blijft de ontwikkelaar op deze manier zonder problemen een half jaar goed.
lantau
In de positieve donkere kamer, waar de volumes groter zijn, gebruik ik 'lucht uit een spuitbus', die wordt verkocht om computers te ontstoffen. Bij Media Markt en alle andere winkels die dit soort producten verkopen. Deze spuitbussen zijn gevuld met butaan, net als Protectan. Echte lucht kan niet in blikken worden afgevuld, omdat die de benodigde druk niet kunnen weerstaan.
Het voordeel van Protectan is de lagere uitstroomsnelheid. De 'Dusters' blazen daar al aanzienlijk sterker, en bij kleinere flessen moet men dan dienovereenkomstig opletten.
Als voormalig chemicus ben ik een groot voorstander van beschermgas. Het is natuurlijk primitief in vergelijking met laboratoriumtechnieken. Geschikte glazen apparaten voor opslag en aansluiting op een vacuüm-/stikstofleiding om de lucht eruit te halen en beschermgas erin te krijgen, zouden natuurlijk geweldig zijn. Ook ontgassen door stikstof/argon door fotografische oplossingen te laten borrelen met behulp van een fritte zou theoretisch geweldig zijn om ontwikkelaars vrijwel onbeperkt te kunnen bewaren. Met de juiste techniek bewaart men in het laboratorium heel andere chemicaliën dan onze goedaardige ontwikkelaars.