Hallo Christof, tot nu toe gebruik ik de ADONAL-ontwikkelaar van ADOX en ik ga nu de ontwikkelaar bestellen die je hebt aanbevolen. De CHS 100 ga ik hier nog eens uitproberen, maar als hij niet in mijn fotoscanner past omdat de negatiefstroken iets breder zijn, heb ik er niets aan. Misschien ga ik weer eens fotograferen met de FP4+ / HP5+; de vind ik ook leuk met zijn grove korrel, maar meer voor 'artistiek waardevolle' foto's met sterke contrasten, die dan een vervreemdend effect moeten hebben…
Jammer dat je geen foto's kunt plaatsen op het forum, stel je die ergens op internet tentoon? Ik heb een mini-tentoonstelling op Instagram, Malte Rüther analoog…
Sanug schreef
: Het belangrijkste eerst: probeer niet te veel tegelijk uit, maar maximaal 2 films (elk 1x 100 en 400 ASA) en één ontwikkelaar. Of, nog beter, test eerst maar één film en één ontwikkelaar goed uit.
Daarvoor zou ik het houden bij wat je al hebt: Adox CHS 100 II is geen slechte keuze. Welke ontwikkelaar gebruik je?
Uiteindelijk raadt iedereen aan wat hij kent en waar hij van overtuigd is. De ervaring leert dat dan op een gegeven moment alle merken genoemd zijn. Ik raad Ilford aan vanwege de gunstige prijs-kwaliteitverhouding. Maar als zuinige persoon neem ik momenteel genoegen met APX 400 in Fomadon LQN bij 400 ASA, hoewel ik deze combinatie nog niet voldoende heb getest. Bij dit weer is 100 ASA buiten ruim voldoende.
Voor 400 ASA en Ilford is het zeker een kwestie van smaak of je de klassieker HP5 plus of de Delta 400 neemt. HP5 heeft een uitgesproken korrel, daar moet je van houden. De Delta 400 vereist verse fixeerproducten en langere fixeertijden, en de uitstraling van de foto's bevalt niet iedereen. Als het om een fijne korrel gaat, is de Delta zeker de betere keuze, maar er zijn ook mensen die zeggen dat de korrel bij de Delta 400 weliswaar fijner is, maar niet mooi.
Ook al is het verleidelijk om na zulke uitspraken alles zelf uit te proberen, zou ik dat niet doen, maar zoals gezegd voor één materiaal kiezen en dat dan grondig testen. Belangrijker dan het merk van de film en de ontwikkelaar is de juiste verwerking.