Bobka
Hallo
Een vraag
Met welke ontwikkelaar (tot 400 ISO) krijg je een goede scherpte en een fijne korrel?
Groeten
Gast
In ieder geval met ADOX XT-3.
Goede scherpte, fijne korrel, milieuvriendelijk.
https://www.fotoimpex.de/shop/fotochemie/adox-xt-3-developer-zum-ansatz-von-1000-ml.html?gclid=Cj0KCQjwgO2XBhCaARIsANrW2X3bGy2Cj7H3MqIK-aazfnODxHbtc_6RIHBzvSY8niFB2lV9X6Cv2woaAg1sEALw_wcB
RalfMichael
Hallo,
Naast ADOX zou ik ook de drie Ilford-ontwikkelaars ID 11, Microphen en Perceptol aanraden. Ze zijn helaas wat lastig aan te maken, maar omdat ze in poedervorm worden geleverd, zijn ze in de originele verpakking lang houdbaar.
Groeten, Ralf
ManfredAnzinger
Microphen en Perceptol zijn echter wel heel specifieke oplossingen! We waren op zoek naar een universele ontwikkelaar. En alle genoemde ontwikkelaars moeten worden aangemaakt, waarbij XT-3 het minst stof geeft en het snelst oplost. Het is ook geen goed idee om alle mogelijke ontwikkelaars uit te proberen. Het is belangrijk om eerst ervaring op te doen met één (1!) ontwikkelaar en daarmee je eigen werkwijze te optimaliseren.
Wolf_XL
...het hangt er ook vanaf hoeveel filmrolletjes je gemiddeld ontwikkelt. Als het er maar een paar per jaar zijn, raad ik poederontwikkelaars af. De poeders zelf zijn weliswaar bijna oneindig houdbaar, maar de aangemaakte moederoplossingen niet. Ik zou eerder vloeibare wegwerpontwikkelingsconcentraten zoals RODINAL of HC-110 aanraden. Met Ultrafin heb ik ook goede ervaringen opgedaan wat betreft houdbaarheid.
Nordmar
Ik heb de tweebadsontwikkelaar ontdekt, die heet BTTB. Hij is oneindig houdbaar, omdat de componenten gescheiden zijn, en hij heeft ook een extreem fijne korrel. Ik gebruik hem echter voor films met een normale dichtheid en belichting. Het recept is op internet te vinden. De chemicaliën heb ik bij Moersch gevonden, of beter gezegd bij hun postorderbedrijf voor chemie. Het is in het begin even wat bewerkelijk om het aan te maken, maar daarna heb je er geen omkijken meer naar.
Ter info: kijk eens op YouTube en hier bij de "Fotofreunde", die hebben er een laboratoriumserie mee gemaakt.
Voor scherpte en een duidelijke korrel gebruik ik RODINAL (bij de 6 x 6 pinhole camera) met 400-film. Dat ziet er gewoon beter uit bij dit type camera. Voor de rest (ook 6 x 6), maar dan met "normale" belichtingstijden (omdat er een lens op zit) en 100-film, gebruik ik gewoon de BTTB.
Hartelijke groeten uit het hoge noorden van Nedersaksen