wolfi0815
Hallo allemaal,
hoe pakken jullie dat aan als jullie op reis zijn? Ontwikkelen jullie de zwart-witfilms ter plekke, of nemen jullie ze onontwikkeld mee naar huis?
Ik heb geen idee hoe lang een film onder belichting mag blijven zonder te worden ontwikkeld zonder dat hij daaronder lijdt. En hoe zit het met de temperatuur als ik naar het zuiden reis?
Hartelijk dank voor het delen van jullie ervaringen
Wolfi
RalfMichael
Hallo Wolfi,
Zwart-witfilms zijn wat mij betreft niet gevoelig. Vooral de laatste jaren, nu ik minder fotografeer dan vroeger, laat ik vaak zowel zwart-wit- als kleurenfilms wekenlang in de camera zitten; dat kan geen kwaad, mits de temperatuur in huis normaal is.In de jaren '70 was ik daar nog onbezorgder over; tijdens fietstochten verbruikte ik regelmatig (meestal zwart-wit) film, voornamelijk Ilford Pan F en FP 4, en bewaarde ik de film gewoon in mijn rugzak of fietstas, vaak enkele weken lang bij alle weersomstandigheden en zonder speciale voorzorgsmaatregelen voor de belichting.Dat heeft de films geen kwaad gedaan. Rond 1975 of 1976 heb ik in een behoorlijk hete zomer ook diafilms (Fuji) gebruikt, die ten minste gedeeltelijk tot wel 2 weken in de zomerse hitte ondergaan hebben aan belichting in de fietstas; deze dia's zijn tot op de dag van vandaag kleurvast.(Even terzijde: ook Kodachrome 64 en smalfilm (8/16 mm) Kodachrome 25 zijn tot op de dag van vandaag, na ruim 40 jaar, allemaal kleurvast, in tegenstelling tot sommige Revuechrome-films (bron) uit de jaren 60. Naar mijn mening kunnen belichte films dus gerust 2-3 maanden in een lichtdichte doos worden bewaard.