LuisSamaniego
Hallo allemaal,
ik wil een aantal 4x5-filmvellen ontwikkelen met een N+1-tijd. Ik moet het contrast met één zone verhogen. In de technische beschrijving van ADOX heb ik een aanbevolen tijd van 5:30 gevonden voor HC100-oplossing B (normaal).
Er wordt ook aanbevolen om deze tijd voor filmvellen met 10% te verkorten. Dat betekent ~ t_N=5 min. Dit komt overeen met een van de suggesties die te vinden zijn op https://www.digitaltruth.com/.
Als vuistregel stelt Chris Johnson (The practical zone system, p. 96) voor dat voor films zonder T-korrel de ontwikkeltijd N+1 moet worden verhoogd tot 1,4 t_N. In dit geval betekent dat dat t_N+1 = 1,4 * 5 = 7 minuten.
Mijn vraag aan de forumleden: heeft iemand ervaring met N+1- of N+2-ontwikkelingen met CHS100 II? Zo ja, zouden die ervaringen hier kunnen worden gedeeld?
Hartelijk dank voor uw steun.
Luis
[size=1][font=Helvetica]Technische beschrijving[/size]
Wolf_XL
...pak het toch eens pragmatisch aan – zolang je negatief zich binnen het bereik van de gemiddelde dichtheidscurve bevindt, krijg je met het huidige papier met variabel contrast en de juiste filtering altijd een vrijwel ideaal resultaat. Anselm Adams had in zijn tijd alleen papier met een vaste gradatie tot zijn beschikking en heeft zijn zonesysteem ontworpen voor papier met gradatie 2-3, omdat hij daar de grootste speelruimte naar boven of beneden had... Maar als je ontwikkeling in het midden van de karakteristieke kromme van je papier ligt, krijg je je negatieven zonder problemen +- 1 of 2 op het papier door simpelweg de positieve gradatie aan te passen met het gewenste contrast...