highscore
Hoi allemaal
Ik heb net drie Orwo NP20-rolletjes van eBay gehaald om aan filmrolletjes voor mijn Petri halfformaatcamera te komen.
Omdat ik niet graag verspil, heb ik het eerste rolletje snel volgeschoten.
Ontwikkeld in R09 gedurende 10 minuten (12 minuten was beter geweest).
Het resultaat is interessant en griezelig tegelijk.
Alle afdrukken hebben een soort spinnenwebpatroon gekregen.
Vanwege de houdbaarheidsdatum 12/92 ging ik ervan uit dat er nog maar ongeveer 15 DIN (rest) over was en heb ik dienovereenkomstig belicht.
Maar hier heeft de radioactiviteit blijkbaar goed werk verricht.
Dat is jammer, want hij lijkt me met een fijne korrel.
Als iemand zin heeft om met deze twee restfilmpjes te spelen.
Dan stuur ik het filmmateriaal per post op, anders gaat het de prullenbak in.
In ieder geval heb ik nu mijn drie lege patronen.
Groeten
Highscore
Sandro
Als je Orwo NP-filmrolletjes in de originele ontwikkelaar ontwikkelt, worden ze heel mooi. Zelfs als ze al 30 jaar onder belichting staan. ;-)
Toga
De Orwo NP 22-films zijn meestal nog prima te gebruiken.
tomsand
Dus nog goed te gebruiken…? Als ze continu gekoeld zijn bewaard, kan het nog wel. Maar zelfs dan hebben de films aan gevoeligheid ingeboet en is er meer achtergrondnevel ontstaan. Als je de NP20 belicht als 50 ASA en hem vervolgens ontwikkelt in D76 stock of A49 stock of F43 (Final) van RODINAL 1:25 of in ascorbinezuur 2 g/soda 5 g/metol 0,2 g (1:1) met relatief korte ontwikkeltijden, krijg je een fijne korrel en bruikbare resultaten. Van alle fenidonontwikkelaars, zoals Xtol of Mikrophon, zou ik in combinatie met dergelijke belichte films liever afzien.
Gast
Een spinnenwebpatroon klinkt alsof de emulsie is uitgedroogd en broos is geworden. Dat kan bij oudere films gebeuren. Door de mechanische belasting tijdens het oprollen (in de camera of in de ontwikkelbus) ontstaan er scheurtjes in de emulsie die er zo uitzien.