Helaas heb ik geen persoonlijke ervaring met de SCALA-ontwikkelingsset.
Maar bij het bepalen van onbekende eerste ontwikkelingstijden volgens de "conventionele" methode met vijf tot zes baden (Dokumol als ontwikkelaar, mijn belangrijkste film is Fomapan R100) heb ik geprobeerd om me eerst te baseren op bekende waarden voor de betreffende film in andere ontwikkelaars en daaruit de juiste tijden af te leiden.
Een praktijkvoorbeeld
: voor twee oude (meer dan 14 jaar geleden verlopen) Agfapan APX100-rollen uit mijn vriezer heb ik oude tijdsgegevens voor de APX100 uit de handleiding van de Tetenal-set vergeleken met de daar vermelde tijden voor Plus-X-Plan.
Eventueel heb ik ook de tabel voor de Foma-ontwikkelaarsset geraadpleegd.
Vervolgens heb ik in de volgende stap de Plus-X-Pan-tijd voor "mijn" huidige ontwikkelaar uit een tabel gehaald en daaruit een tijd voor de APX 100 afgeleid.
Ruwe vuistregel: de Tetenal-eerste ontwikkelaar was bij de Plus-X-Pan ongeveer twee keer zo snel als mijn huidige ontwikkelaar. Dus heb ik ook de Tetenal-tijd voor de Agfapan ongeveer verdubbeld.
Voltreffer :thumbs-up: . De twee APX 100-rollen die in 2009 zijn verlopen, zijn perfect gelukt.
(Opmerking: met de huidige APX100 zou omgekeerde ontwikkeling niet meer tot bruikbare resultaten leiden.)
Natuurlijk moet je daarbij rekening houden met de ISO-gevoeligheden: De oude APX100 moest bij ontwikkeling in de Tetenal-set worden belicht volgens ISO200/24DIN.
Toegegeven: het geheel is een schot-in-het-duister-methode – maar ik wist ook niets beters.
Tweede voorbeeld, ditmaal vanwege de beperkte gegevensbasis als het ware op goed geluk
: Ik wilde de eerste ontwikkelingsduur voor Rollei-infraroodfilm ISO400/27DIN achterhalen. Dat is zoals bekend een negatiefilm.
Als "referentiefilm" diende Plus-X-Pan:
In "mijn" ontwikkelaar zou Plus-X-Pan voor de omkeerontwikkeling 7 minuten moeten baden.
In D-76 zou hij voor de negatieve ontwikkeling ongeveer 6 minuten nodig hebben.
In D-76 zou de Rollei-infraroodfilm 10 minuten en 50 seconden nodig hebben.
Dus concludeerde ik dat de Rollei-infraroodfilm in "mijn" eerste ontwikkelaar ongeveer 12 minuten en 40 seconden nodig zou hebben.
Als richtwaarde hebben 12 minuten zich dan ook daadwerkelijk bewezen.
Waarbij je bij infraroodfilm niet om testen heen kunt: met een 720 nm-filter ontstaat een verlengingsfactor van ongeveer 40 – bij belangrijke motieven maak ik daar echter altijd een belichtingsreeks van.
De eerste testfilms had ik per ongeluk één tot twee stops overbelicht. Daar lag de juiste eerste ontwikkelingsduur dan eerder bij 9 tot 9 1/2 minuten.
Om volgens deze methode terug te komen op de kandidaat
Fomapan 100R in de ADOX-SCALA-set
:
Het enige proces waarvoor ik cijfers over beide films kan vinden, is
dat van Klaus Wehner
: dat is jaren geleden
al hier op het forum besproken
. Misschien helpt dat je verder.
Let wel: temperatuur daar 22 graden!
ADOX SCALA 160 heeft volgens Wehner 19 minuten nodig voor de nominale gevoeligheid, 22 minuten voor ISO200/24DIN.
Fomapan R100 volgens ISO200/24DIN heeft 11 minuten en 30 seconden nodig. Dus ruim de helft minder bij dezelfde gevoeligheid.
In het Adox SCALA-proces vind ik voor de Adox SCALA 160 bij 24 (!) graden 8 minuten.
Dan
zou
je het met de Fomapan bij 24 graden met iets meer dan 4 minuten
kunnen
proberen.
Maar
: 24 graden zou ik de Fomapan alleen bij wijze van test aandoen. Daarom zou ik me baseren op de temperatuur/ontwikkeltijdcurves die vroeger in de Ilford-handleidingen stonden, de procestemperatuur verlagen naar 20 graden en de eerste ontwikkeltijd dienovereenkomstig verlengen.
Laatste stap: de tot nu toe berekende tijd gold voor ISO 200/24 DIN. Voor een nominale gevoeligheid van ISO 100/21 DIN zou ik de tijd iets verkorten. Een richtwaarde, afgeleid uit bekende tijden voor "mijn" proces, zou ruim een kwart korter zijn.
Het beste is om een stukje film te nemen met een belichtingsreeks van misschien vijf, zes opnames van een motief dat qua contrasten geen problemen oplevert. Ik zou in hele diafragmastappen van twee diafragma's onder- tot twee diafragma's overbelichten.
Over het
bleekbad
:
Bij het kaliumpermanganaat-bleekbad ben ik na enkele mislukkingen begonnen om de film direct na het afgieten uit de bus te halen en te controleren. Hij moet citroengeel zijn.
Let wel: er mogen geen ontlastingkleurige... eh, vieze zwartbruine plekken meer te zien zijn.
Zijn er toch nog wat – geen paniek! Je kunt dan nog een paar minuten doorgaan met bleken – en in de proeffase zou ik dat ook eerst eens proberen.
Vaak is het bleekbad echter uitgewerkt. Doe de film dan terug in de bus, maak rustig een nieuw bleekbad aan en bleek nog eens vier, vijf minuten. Tot nu toe was daarmee alles onder controle te krijgen en kon er verdergegaan worden met het hardingsbad en het zuiveringsbad.
Voor de eerste poging met de Fomapan R100 zou ik misschien beginnen met de tijd voor de ADOX SCALA 50: 4 minuten, als ik het goed zie.
Als dat bij de controle niet voldoende was, zie hierboven: misschien twee minuten verlengen.
Even terzijde: je kunt lezen dat het chemisch gezien nauwelijks mogelijk is om te lang te bleken. Dat komt overeen met mijn ervaringen. Ik zou de bleektijd echter tot een minimum beperken als ik met een gevoelige emulsie te maken heb.
De Rollei-infraroodfilm is zo'n kandidaat: die moet als een rauw ei worden behandeld – anders lost de emulsie op :flushed-face: . Voorzichtig spoelen en bewegen en vooral niet te lang bleken.
Dat het permanganaat-bleekbad op is, merk je uiterlijk bij het wassen daarna: wanneer de roze verkleuring van het uit de bus afgetapte water merkbaar eerder begint te verdwijnen dan bij vers bleekbad.
In mijn praktijk (Jobo-tank 1510, ongeveer 230 ml vloeistof bij een tijdens de baden met de hand permanent gedraaide bus) is deze bij vers bleekbad na de tweede wassingsbusvulling (telkens 10x kantelen) nog steeds zwak te zien. Bij verbruikt bleekbad is deze dan al volledig verdwenen.