Niestety nie mam osobistego doświadczenia z zestawem wywoływczym SCALA.
Jednak podczas ustalania nieznanych czasów wywoływania przy „konwencjonalnej” metodzie, obejmującej pięć do sześciu kąpieli (jako wywoływacz używam Dokumolu, a moim głównym filmem jest Fomapan R100), starałem się najpierw kierować znanymi wartościami dla danego filmu w innych wywoływaczach i na tej podstawie ustalać odpowiednie czasy.
Przykład praktyczny
: w przypadku dwóch starych (przeterminowanych ponad 14 lat temu) rolek Agfapan APX100 z mojej zamrażarki porównałem stare dane dotyczące czasu wywoływania dla APX100 z instrukcji zestawu Tetenal z podanymi tam czasami dla Plus-X-Plan.
W razie potrzeby skorzystałem również z tabeli dla zestawu wywoływaczy Foma.
Następnie w kolejnym kroku wziąłem czas dla Plus-X-Pan dla „mojego” obecnego wywoływacza wstępnego z tabeli i na tej podstawie wyliczyłem czas dla APX 100.
Ogólna wskazówka: wywoływacz wstępny Tetenal był w przypadku Plus-X-Pan mniej więcej dwa razy szybszy niż mój obecny wywoływacz. Więc czas Tetenal dla Agfapanu również podwoiłem.
Strzał w dziesiątkę :thumbs-up: . Dwa APX 100, które straciły ważność w 2009 roku, wyszły znakomicie.
(Uwaga: w przypadku dzisiejszego APX100 wywoływanie odwrócone nie powinno już dawać użytecznych wyników.)
Oczywiście należy przy tym uwzględnić czułości filmów: Stary APX100 powinien być naświetlany przy wywoływaniu w zestawie Tetenal zgodnie z ISO200/24DIN.
Przyznaję: całość to metoda na oślep – ale nie znałem nic lepszego.
Drugi przykład, tym razem z powodu skromnej bazy danych, można powiedzieć, że zrobiony na chybił trafił
: Chciałem ustalić czas pierwszego wywoływania odwracalnego dla filmu Rollei Infrared ISO 400/27 DIN. Jak wiadomo, jest to film negatywowy.
Jako „film referencyjny” posłużył Plus-X-Pan:
W „moim” wywoływaczu Plus-X-Pan musiałby przebywać w kąpieli przez 7 minut w celu uzyskania odwracalnego obrazu.
W D-76 potrzebowałby około 6 minut na wywołanie negatywowe.