Heiko_W
Hallo allemaal,
Ik heb tijdens mijn zoektocht niet echt iets gevonden. Tot nu toe heb ik de Adox HR-50 altijd in FX39 1+9 ontwikkeld en de resultaten waren prima. Inmiddels is de XT-3 mijn belangrijkste ontwikkelaar geworden. Ik vind echter nog in het gegevensblad van de HR-50 aanwijzingen over ontwikkeltijden met XT-3/XTOL, noch (uiteraard niet) in het oude XTOL-gegevensblad. De enige aanwijzing die ik heb gevonden, komt uit de Massive Dev Chart (9,5' bij 20 °C en 1+1), maar zonder bronvermelding, dus ik ben wat onzeker over deze tijd.
Vraag aan iedereen en in het bijzonder aan het Adox/FOTOIMPEX-team, aangezien beide componenten van Adox komen: wat zouden goede startwaarden zijn voor Adox HR-50 en Adox XT-3 bij 1+1 en 1+2?
Met vriendelijke groet,
Heiko
matthias28
Hoi.
Ik heb de HR-50 nog niet gebruikt, maar de XT-3 / Xtol is mijn favoriete ontwikkelaar.
1+2 is beter dan 1+1
inmiddels heb ik het ook met 1+3 gebruikt en het is minstens net zo goed.
ik heb foma 200 en foma 400 ontwikkeld met mooie resultaten – zoals ik had verwacht, aangezien ik al tientallen jaren zwart-witfoto's maak.
probeer het toch maar eens uit
Heiko_W
Hallo matthias28,
Ik moet de combinatie nog even testen. Ik ben gewoon op zoek naar bruikbare/geverifieerde startwaarden. Foma 200 in XT-3 zou ook interessant zijn; in FX39 vond ik het veel te korrelig, ATOMAL was hier duidelijk beter, maar dat is eigenlijk off-topic.
Groeten, Heiko
Heiko_W
Hallo,
een korte aanvulling. Een eerste HR-50 is ontwikkeld in XT-3 1+1, 9 minuten bij 20 °C, waarbij ik op ISO 25 heb belicht. De resultaten zijn tot nu toe goed, de dichtheid klopt (voor mijn scanner) en de schaduwweergave is goed. Wat echter opvalt is de korrel, in de zin dat deze weliswaar erg fijn is, maar er ook erg 'papperig' uitziet, 'afgevlakt' zoals bij een fijnkorrelontwikkelaar. Dat ken ik tot nu toe niet van XT-3 en andere films.
Groeten
Heiko
Sanug
De HR-50 heeft immers een hoog contrast. Door hem sterk te verdunnen krijg je een zachter beeld. Ik heb prima resultaten behaald met XT-3 in een verdunning van 1+3, 16 minuten, in een Ilford-tank.