GBoos
Hallo,
hoe krijg je een Fomapan-35mm-film in een Paterson-spiraal zonder dat hij ongeveer 40 cm voor het einde hopeloos vastloopt?
Ik heb vandaag en eergisteren elk vijf pogingen nodig gehad, en in één geval lukte het pas door de film vijf foto’s voor het einde af te knippen.
?
Ik heb dit tot nu toe nog nooit gehad met een Ilford- of Agfa-film.
Met vriendelijke groet,
Gregor
Magirus
Hallo
Controleer de spoel alstublieft op beschadigingen of defecten
Dat is mij ook overkomen met Jobo.
Ik gebruik ook de AP-cassettes, die zijn immers vergelijkbaar.
Groeten, Bernd
grommi
Hallo Gregor, sommige films hebben een sterke krul rond de opwikkelas; die bleven bij mij ook wel eens vastzitten. Sinds ik de eerste paar centimeter tussen mijn duim en de andere vingers stevig terugbuig – bij bijzonder stijve films bijna helemaal terugknik – glijden ze als gesmeerd.
€
Misschien helpt het bij jou ook.
Sandra
Hoi Gregor,
Eerst even de gebruikelijke vragen: was de spoel 100% droog? Je handen ook? Droeg je handschoenen (katoenen of wegwerphandschoenen)?
Ongeacht het type film dat je gebruikt, glijdt deze beter over de plastic spiraal als je deze af en toe heel voorzichtig met grafiet insmeert. Neem een goed geslepen potlood of een vulpotlood en ga er lichtjes mee langs de spiraalen – breng niet te veel grafiet aan, anders zit het overschot straks op de film ;) Werkt heel goed. Verder moet je natuurlijk altijd de spiraalen goed ontdoen van resten van bevochtigingsmiddel. Dat spul hoopt zich anders op en zorgt dan ook voor andere vervelende verrassingen...
Misschien weet je dit allemaal al, aangezien dit niet je eerste films waren, maar het kwam zo spontaan in me op.
Heb je na de Foma-films weer zonder problemen films van andere fabrikanten opgespoeld? Het zou interessant zijn om te weten of het probleem aan de Foma-film ligt of dat de oorzaak ergens anders te zoeken is.
Groeten
Sandra
Sandra
Urnes
Meestal gaat het beter als je het lipje van de film recht afknipt en vervolgens de twee hoeken van het uiteinde van de film schuin afknipt. Mocht de film aan het einde toch blijven haken, tik dan zachtjes met je vlakke hand op de linker- en rechterkant van de spiraal totdat hij loskomt.
€
Groeten, Sven.
GBoos
Het lijkt erop dat dit een bekend verschijnsel is.
Ik ga alle tips eens uitproberen, maar op dit moment heb ik geen film die op ontwikkeling ligt.
Hartelijk dank.
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik voor het eerst rolfilm in de spoelen doe; morgen krijg ik een Zeiss Ikon Nettar.
€
Groeten, Gregor
Urnes
Bij rolfilm moet je de hoeken ook afknippen. Dan gaat het makkelijker. In het donker natuurlijk.
Groeten, Sven.