Rolf-Werner schreef:
Ook ik denk in de eerste plaats aan Protectan.
Daarna de C41-kits, hoewel ik poeder voor amateurgebruik vanwege de houdbaarheid beter vind. Bij mij is het in ieder geval zo dat ik eerder op korte termijn en spontaan tijd vind om in de werkplaats aan de slag te gaan. Daarom bestel ik tot nu toe altijd op basis van beschikbaarheid en hoop ik dan dat ik het binnen afzienbare tijd kan gebruiken. De laatste keer duurde het echter twee jaar voordat ik de Tetenal-set van 1 liter daadwerkelijk kon gebruiken, met een raar gevoel in mijn buik... Het werkte nog goed, maar je weet het natuurlijk nooit.
Kleine poedersets van 1 liter, die bij grotere behoefte gewoon met vijf stuks in de verpakking zouden zitten, dat zou voor mij overzichtelijker zijn. Zo hoefde ik ook niet bang te zijn voor de concentraten na het openen (meestal verwacht je immers een betere literprijs voor een grotere afnamehoeveelheid, anders zou het geen zin hebben). Vaak heb je echter zelfs maar 500 ml of minder nodig – dus nog kleinere zakjes zouden ook geen kwaad kunnen.
En om dezelfde redenen zou ik graag RA4 in poedervorm willen, als dat technisch haalbaar is.
Groeten
Rolf
Het afwegen van kleine hoeveelheden poeder is helaas erg bewerkelijk en duur in de productie. Daar zijn geen machines voor (afgezien van onbetaalbare speciale constructies).
Dat betekent dat, hoe aantrekkelijk kleine poederzakjes ook zijn, we er zoveel voor zouden moeten rekenen dat de prijs uiteindelijk weinig aantrekkelijk is (loonkosten ca. 3/4 van de prijs).
Bij vloeibare chemicaliën is dat anders. Hier zijn machines voor en hier kunnen ook kleine hoeveelheden snel worden afgevuld.
De Magic Box had immers maar 250 ml – zoiets doen we niet, maar kits van een halve liter zouden een alternatief zijn, afgevuld in concentraten van 100 ml.
Afgezien daarvan kan men RTU C-41 tot 24 maanden stabiliseren (met de juiste conserveermiddelen).
Daar vraagt op de een of andere manier niemand naar. Heeft niemand ervaring met RTU (ReadyToUse)?
Dat lijkt mij voor precies deze toepassing het beste te zijn.