matthias28
Jullie ADOX CHS II 100-film is erg goed.
Ik maak momenteel bijna alleen nog maar foto’s met mijn pinholecamera.
En daarvoor is een film van 100 iets te weinig lichtgevoelig.
Vandaag heb ik samen met mijn buurman foto's gemaakt met dezelfde pinholecamera.
Ik had de Ilford HP5 en hij jullie ADOX CHS II 100.
Beide pinholecamera's hebben jullie mooie geelfilter erin.
Voor hetzelfde motief bij hetzelfde licht heeft de
HP5: 30 sec.
ADOX: 16 min.
(Verlengingstijden zijn daar natuurlijk bij inbegrepen)
Wie nu in de winter een paar foto's wil maken, komt helaas niet ver met de 100...
Waarom is er geen 400-film van de CHS II?
MirkoBoeddecker
Er was ooit een ADOX 400. Ik had destijds het geluk een proefexemplaar te krijgen. Helaas is de film om diverse redenen nooit in productie gegaan.
De kwaliteit was zelfs op 35 mm al erg goed. Mocht hij ooit als 120-film op de markt komen, dan zou ik meteen meedoen. Nu de rollfilmapparaten eindelijk draaien ...
Groeten,
Wolfgang
MirkoBoeddecker
Bedankt dat jullie onze producten gebruiken. We voelen ons ook gevleid dat jullie liever een ADOX 400 nemen dan andere merken, en daarom hebben jullie volkomen gelijk dat jullie hiernaar vragen.
Waarom hebben we geen 400?
Antwoord: Omdat het ontzettend moeilijk is om een goede 400 te maken.
We staan er nu helemaal alleen voor, nu alle partnerbedrijven faillissement hebben aangevraagd of zijn overgenomen door "investeerders", of beide.
Dat betekent ook dat ons kleine team veel meer alleen moet doen dan vroeger. En dat kost tijd.
Dus voordat we bijvoorbeeld een nieuwe 400'er uitbrengen, proberen we eerst de Chemie en de 100'er op de markt te houden.
Bovendien maken we geen films van mindere kwaliteit en het is niet eenvoudig om de Tri-X en HP-5 te evenaren. Bij 50 of 100 ASA heb je nog mogelijkheden. Daar kun je een beetje naar boven of beneden gaan – wat sleutelen aan de laagstructuur, wat mixen en een goede film neerzetten.
Bij 400 ASA zitten we aan het einde van wat haalbaar is in de klassieke korrelstructuur. Je staat als het ware op het hoogste niveau en veel andere fabrikanten hebben nooit een echte 400 gehaald, waaronder heel wat bedrijven die veel groter zijn dan wij.
Ik weet dat er ook 800'ers zijn, maar dat zijn dan altijd tab-grains en die zijn nog moeilijker te produceren. Daarvoor zouden we een volautomatisch, computergestuurd neerslagproces moeten opzetten, zodat we niet elke derde batch verpesten. Dat is allemaal denkbaar. We hebben de componenten, de software en de documentatie, maar je moet bedenken dat dit allemaal zaken zijn waar vroeger hele ontwikkelingsafdelingen jarenlang aan hebben gewerkt. Twintig man of meer, alleen al voor een geautomatiseerde neerslaginstallatie, gedurende vijf jaar. Wij zijn maar met tweeënhalf technici en moeten daarnaast alles draaiende houden wat er al is.
Daarom ook hier het gebruikelijke antwoord: wie mechatronicus, elektricien, loodgieter, chemisch technicus of kaasmaker is (geen grap – de helft van de emulsie-experts in Zwitserland heeft het vak van kaasmaker geleerd – de nabijheid van Gruyère doet de groeten) en wie interesse heeft om hier tegen een betaalbaar salaris mee te werken – solliciteer dan alstublieft en help ons vooruit te komen :-)
Voor de rest is dit zeker geen opdracht waar we niet "stiekem" aan zouden werken.
We communiceren echter geen einddatum ;-)