Kebeker
Groeten uit Canada,
(Ik gebruik vertaalsoftware, excuseer alstublieft de kwaliteit van de tekst)
Ik vind het erg leuk om te experimenteren met mijn rol van 30 meter CMS 20 II en verschillende foto-ontwikkelaars, en ik ga binnenkort ook ADOTECH 4 uitproberen. Ik vroeg me af of het gebruik van gedemineraliseerd water (door osmose) in plaats van het aanbevolen gedestilleerde water problemen kan veroorzaken bij het ontwikkelen van CMS 20 II. Gedemineraliseerd water bevat geen opgeloste ionen, maar kan wel organische verontreinigingen uit de plastic fles bevatten die mogelijk de eigenschappen van de verwerkte film kunnen veranderen.
Is er daarentegen een voordeel aan het gebruik van 'nanopuur' water voor het ontwikkelen van CMS (water met een soortelijke weerstand van 18 megaohm per vierkante centimeter)?
Ik ben fan van ADOX en kan niet wachten op wat er nog meer komt.
Wolfgg
Hallo,
mijn metingen van een paar jaar geleden leverden de volgende geleidingswaarden in uS/cm op:
gedestilleerd water uit de supermarkt 3
gesmolten sneeuw 5
osmosewater 10 (nieuw membraan)
regenwater 18
kraanwater 500
Dus: een nieuw osmosemembraan verwijdert 98% van de zouten uit het leidingwater. Dan zou ik dat in jouw plaats gewoon eens testen. Neem hetzelfde motief op in twee korte filmfragmenten en ontwikkel deze eenmaal met een ontwikkelaar op basis van gedestilleerd water en eenmaal met een ontwikkelaar op basis van osmosewater. Mijn vermoeden: als het osmosemembraan nog goed is, zul je geen verschil kunnen zien.
Groeten naar Canada
Wolfgang