Ralf Michael schreef
: Hallo allemaal,
ik zou in geval van twijfel nieuwe ontwikkelaar kopen, bijvoorbeeld die hierboven afgebeeld, voordat een film onherstelbaar wordt aangetast. Zo duur is dat nu ook weer niet. De RODINAL van Agfa was vroeger echter inderdaad heel lang houdbaar. Ik heb een paar jaar geleden twee flesjes RODINAL (nog van glas) uit mijn schooltijd gevonden, die op dat moment ongeveer 20 jaar oud waren. Eén was geopend, één nog nooit. Ik heb in beide twee kortere stukjes film ontwikkeld (alleen met proefopnames), dat ging nog prima.Op de RODINAL-flesjes stond vroeger ook dat het concentraat in de ongeopende fles onbeperkt houdbaar was, en na opening 6 maanden. Of RODINAL vandaag de dag nog steeds dezelfde samenstelling heeft, weet ik niet; uit voorzorg zou ik het concentraat na opening niet langer dan 1 jaar gebruiken.
Groeten, Ralf
Het geheim zat hem in de ongeopende of met beschermgas gevulde
glazen flessen. In onze zeer goede kunststof flessen zou ik maximaal 5-10 jaar geven, maar dan wel alleen als het om de nog niet geopende originele flessen gaat of als er beschermgas is gebruikt.
Aangebroken RODINAL was zelfs 50 jaar geleden niet zo lang houdbaar.
Zoals beschreven in het hierboven gelinkte artikel zijn glazen flessen onovertroffen. Daarna komen onze PE-PA en PET.
Wat verzending betreft zijn glazen flessen natuurlijk een nachtmerrie. Als je al het verspilde RODINAL uit gebroken glazen flessen bij verzending per post weer aftrekt, staan we er vandaag de dag beter voor :-)
Met vriendelijke groeten,
Mirko