Clemens:
Ik zou willen dat we konden vegen om stroom op te wekken!
Onze installatie produceert tot op de dag van vandaag nog geen stroom, omdat het installatiebedrijf faillissement heeft aangevraagd en de verantwoordelijke netbeheerder aandringt op naleving van de wettelijke voorschriften, die bepalen dat we – hoewel er geen stroom aan het net wordt geleverd – een zinloze en volstrekt te dure uitschakelvoorziening moeten installeren (afgezien van plannen en bewijsstukken en wat al niet meer). Met ‘buitensporig duur’ bedoel ik: net zo duur als de hele PV-installatie zelf. Dit land reguleert zichzelf helaas aantoonbaar en feitelijk volledig de afgrond in. Ik ben sprakeloos. We wilden stroom opwekken voor eigen gebruik, alle installaties zijn bedrijfsklaar, maar we mogen het al meer dan twee jaar niet doen.
Jij mag je geluk prijzen, want jij mag je stroom oogsten en gebruiken! Waarschijnlijk heb je het eerder aangevraagd.
Voordat de installateur failliet ging, had hij daar echter wel een tip voor: Chinese schoonmaakrobots. Of je daar nu iets aan hebt, weet ik helaas niet. Als we over een of twee jaar eindelijk zonne-energie mogen opwekken en verbruiken, gaan we ons over dit probleem buigen en delen we graag onze ervaringen ;-)