kai74
Hallo en goedendag. Ik wil binnenkort overstappen van 35 mm-film naar 120-rolfilm en daar rijst een belangrijke vraag... hoe lang zullen er nog rolfilms verkrijgbaar zijn? Ik bedoel, Adox, Foma, Ilford, Kodak en dergelijke bieden ze immers aan. Maar ik vermoed dat de 35 mm-films aanzienlijk beter presteren. Ik heb nu vier projecten en die zou ik graag met de PSix uitvoeren.
Wolfgg
Als rolfilms in kleinere hoeveelheden worden verkocht, hoeft dat niet te betekenen dat deze binnenkort uit de handel worden genomen. Het komt er toch vooral op aan of er geld mee te verdienen valt. En zolang er nog vlakfilms bestaan, die waarschijnlijk nog minder worden verkocht, hoef je je geen zorgen te maken. Schiet de ene 120-rol na de andere vol en draag zo bij aan het voortbestaan van de rolfilm.
Groeten, Wolfgang
matthias28
Hoi.
Neem de Ilford HP-5.
Die is geweldig.
MirkoBoeddecker
Die vraag is niet helemaal ongegrond. Je zou er wel de toevoeging „in industriële kwaliteit“ aan moeten toevoegen.
Op de een of andere manier zal het altijd mogelijk blijven om een rolfilm met de hand op te winden. Dan schommelt de kwaliteit weer, zoals onlangs bij Fotokemika. De modernste machine is van bouwjaar 1996. Toen waren er al besturingskaarten en Siemens S3. Dat is allemaal ver achter EOL. De onze wordt met veel liefde gekoesterd. Die valt weliswaar voortdurend uit, maar werkt volgens het principe: één functie = één sensor/transistor/actuator.
In principe is hij eeuwig te repareren.
Of dat economisch de moeite waard is, is een andere kwestie.
Als er steeds minder rolfilms worden verkocht en er in de toekomst reparaties aan machines nodig zijn (gemiddeld in de hele sector), zal dat (moeten) uitwerken op de prijs per film.
Met vriendelijke groeten, Mirko