CarolusII
Hallo allemaal,
ik heb de afgelopen dagen een ADOX CMS 20 II Pro naar FOTOIMPEX in Bad Saarow gestuurd (ontwikkeling + scan).
Ik heb het antwoord gekregen dat dit type film niet meer ontwikkeld kan worden. Op mijn vraag of er een specifieke reden is, heb ik geen antwoord gekregen.
Ik zou het op prijs stellen als iemand mij hier verder zou kunnen helpen.
Met vriendelijke groeten
Carolus
CarolusII
Hallo allemaal,
naast de bestelde PHOTONEWS heb ik vandaag de onontwikkelde ADOX CMS 20 II PRO weer teruggekregen. Per e-mail kreeg ik vervolgens te horen dat het ontwikkelen van deze films voor FOTOIMPEX als dienstverlener te bewerkelijk zou zijn – zonder verdere uitleg. Ik heb de film overigens per aangetekende post naar Bad Saarow gestuurd. Dat kostte me 5,25 euro. Eerlijk gezegd is dit niet per se het probleem, maar eerder de communicatie. In de webshop van FOTOIMPEX heb ik geen verwijzing gevonden naar de hogere eisen die het ontwikkelen van een ADOX CMS 20 II PRO stelt. Misschien ligt de fout bij mij en heb ik iets over het hoofd gezien.
Met vriendelijke groeten
Carolus
P.S.
Zou iemand me toch kunnen helpen en uitleggen waarom de ontwikkeling van een ADOX CMS 20 II PRO zo veel meer werk is? Dat zou ik erg op prijs stellen.
Miliwato
Ik vermoed dat de CMS 20II niet geschikt is voor machinale ontwikkeling. In de specificaties van deze film wordt geen melding gemaakt van machinale ontwikkeling, maar alleen van het "kantelritme". Misschien heb ik het mis als ik nu (zonder navraag bij FOTOIMPEX) beweer dat de ontwikkelingsdienst machinaal werkt. Er zal niemand staan om de film met de hand te ontwikkelen.
Een blik op het gegevensblad geeft trouwens nog belangrijke aanwijzingen over de manier waarop gekanteld moet worden (namelijk niet, zoals bij andere films, gewoon de doos omdraaien). Ook over voor- en tussenspoelingen geeft het gegevensblad belangrijke aanwijzingen.
Met vriendelijke groeten
Oliver
P.S. Ik zie net dat de ontwikkelingsservice met Adox XT-3 wordt uitgevoerd. Voor de CMS 20II heb je echter Adotech IV nodig (niet Adotech I, of zoiets).
CarolusII
Hallo Miliwato,
Hartelijk dank voor je antwoord. Ik heb inmiddels in Dresden een fotolab gevonden dat de film voor mij wil ontwikkelen. Volgens het lab is de film lastig omdat hij een doorzichtige dragerlaag heeft. Daarnaast heb ik op internet het een en ander gevonden van Klaus Wehner, die zich specifiek met dit probleem heeft beziggehouden of zich er nog steeds mee bezighoudt.
Groeten, Carolus
CarolusII
Eind goed, al goed. Vandaag zijn er mooie resultaten binnengekomen uit Dresden, van Foto Goerner. Ik heb mijn Leica III c gebruikt met een Voigtländer Heliar 2,8/40 mm, een Leica Elmar 4,0/90 mm en een Jupiter 9 2,0/85 mm. De belichting moet natuurlijk precies kloppen. De film vergeeft geen fouten. Maar ik kan dit fotolab van harte aanbevelen.