Entwickler90
Hoi,
ik ben net begonnen met zwart-witfotografie en heb advies nodig bij een probleem.
Ik gebruik een Durst M305, Fomaspeed N 312 en werk met ADOX NEUTOL ECO-concentraat, ADOX ADOSTOP ECO en ADOX ADOFIX Plus in bakjes van 1 liter. In mijn donkere kamer heb ik al verschillende belichtings- en ontwikkeltijden uitgeprobeerd. Het resultaat is altijd dat de belichte delen in het ontwikkelbad binnen een paar seconden volledig zwart worden. Zie foto. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Wolfgg
Hallo,
dat ziet eruit als een veel te sterke belichting. Verkort de belichtingstijd of sluit het diafragma totdat de foto goed is. Dat het papier snel reageert, is normaal, want het is papier met ingebouwde ontwikkelingsstoffen (“Speed”). De eerste 90% van de dichtheid ontstaat dan vrij snel. En ontwikkel eerst op tijd en met de voorkant van het papier naar beneden, zodat je niet in de verleiding komt om overbelichting te compenseren door onderontwikkeling. Hopelijk heb je de ontwikkelaar in de normale concentratie aangemaakt. En de gradatie van het papier moet voor het begin op Normaal of Speciaal staan. Voor dit soort tests gebruik je een teststrookje, niet altijd een heel vel.
Groeten, Wolfgang
klickanalog
Zou het misschien aan je diafragma-instelling kunnen liggen? Zelfs na jaren in de donkere kamer gebeurt het mij af en toe nog wel eens dat ik vergeet
mijn diafragma te verkleinen van (bij 2.8 als grootste diafragmaopening voor het scherpstellen) naar diafragma 8 of 11. Dat zou je steile
ontwikkeling verklaren.
matthias28
Hoi.
Het is niet aan te raden om verschillende ontwikkeltijden in de positiefontwikkelaar te gebruiken.
De aangegeven ontwikkeltijd van bijvoorbeeld 60 seconden moet altijd worden aangehouden.
Weet je zeker dat je donkere kamer lichtdicht is?
Dat lijkt mij een fout te zijn.
Probeer dit eens:
neem een vel zwart-wit fotopapier en leg het in de donkere kamer met het donkere kamerlicht aan.
bedek na een minuut de helft van het fotopapier lichtdicht.
ontwikkel het na vijf minuten. de kant die 5 minuten lang licht heeft gekregen, zou donker moeten worden, het deel met slechts één minuut moet helemaal wit blijven.
Volgende vermoeden:
je vergrotingslamp is te fel, je belichtingstijd is te lang. Een grijsfilter kan helpen.
Hoe regel je de belichtingstijd?
En hoe komen die zwarte vlekken op het papier?