AxelSchumann
Ik gebruik al enkele jaren de Tetenal Colortec C41 en nu de gelukkig geïntroduceerde opvolger ADOX C-TEC 41. Voor deze ontwikkelaar worden de ontwikkeltijden bij 30 °C en 38 °C vermeld. Er wordt echter geen temperatuurcurve gegeven voor de afhankelijkheid van de ontwikkeltijd. Met de twee gegeven punten kan geen temperatuurcurve worden geïnterpoleerd en een lineair verloop is niet bruikbaar.
Voor de CineStill C41 wordt een tabel met 7 temperatuurpunten gegeven, waaruit een bruikbare curve kan worden bepaald. De tijden voor het CineStill C-41-proces komen echter niet overeen met de twee tijden van de C-TEC 41, zodat een aanpassing van deze curve voor de C-TEC 41 niet zinvol lijkt.
Ik werk met blikontwikkeling en zou met een temperatuurcurve de compensatietijden voor de afkoeling tijdens de ontwikkeling kunnen bepalen, zonder een waterbad te hoeven gebruiken.
Voor de VINTAGE VISUAL AGO film/papier-processor moet er een bijbehorende tabel zijn, aangezien het apparaat over een automatische temperatuurcompensatie beschikt.
Is er een gepubliceerde temperatuur-ontwikkeltijdcurve of -tabel voor de ADOX C-TEC 41-ontwikkelaar?
Groeten, Axel
Sanug
Als er zo'n temperatuurcurve van Tetenal bestond, zou die ook voor de C-TEC Kit moeten gelden.
Ik zou niet zonder waterbad werken. Dat levert toch altijd onnauwkeurige resultaten op. En met een goedkope sous-vide-stick kun je de temperatuur heel eenvoudig en nauwkeurig regelen.
[attachment=3475]