Photux
Hallo beste forum,
Toen ik gisteren nieuwe fixeer wilde aanmaken, viel het me op dat er aan de binnenwand van de fles en ook als vlokjes in de vloeistof gelige neerslag zat. Omdat ik er al geen goed gevoel bij had, heb ik het even getest op een stukje film en vastgesteld dat de fixeer blijkbaar helemaal niet meer werkt (ook na enkele minuten was er geen enkele zichtbare verandering in de film).
Het vreemde is: het gaat hier niet om een of andere stokoude fixeer, maar om een nog voor tweederde gevulde fles Adofix Plus, die ik ongeveer een jaar geleden heb gekocht. De batch is geproduceerd op 12 januari 2024. Behalve dat ik er een keer een werkoplossing van heb gemaakt, heeft de fles sindsdien gewoon in mijn keuken gestaan.
Vandaar mijn vraag: hebben sommigen van jullie al soortgelijke problemen gehad? Is er misschien een bekend probleem met precies deze batch? Verder heeft Tetenal Superfix me tot nu toe maar één keer, lang geleden, problemen bezorgd; Adofix was tot nu toe betrouwbaar.
Het enige wat me nog te binnen schiet, is de temperatuur – ik verwarm mijn keuken normaal gesproken niet, dus in de winter kan het er wel eens wat fris zijn. Maar het vriest nu niet en het is ook niet net boven het vriespunt. Misschien vond het concentraat dat niet prettig?
Ik denk dat ik het nu eens ga proberen met de variant in poedervorm. Helaas heb ik pas twee weken geleden besteld en dacht ik nog: fixeer heb ik niet nodig, ik heb nog genoeg. Ach ja. Als het de houdbaarheid en betrouwbaarheid ten goede komt, zou ik ook het dure spul van Ilford kopen, maar tot nu toe heb ik het nooit nodig gevonden om meer geld dan nodig is uit te geven aan fixeer.
Bedankt en vriendelijke groeten
Photux
MirkoBoeddecker
Het spijt me te horen dat het concentraat niet meer werkt.
We hebben geen slechte partij gehad (voor zover ik weet tenminste).
Het klopt dat ook fixeermiddelen niet eeuwig meegaan. Daar heb ik ook wel eens iets over geschreven. Het concentraat zou echter – ook na gedeeltelijk openen – langer dan 6 maanden houdbaar moeten zijn.
Ongeopende concentraten minstens tot 3 jaar na de productiedatum. 10 graden in de keuken is niet de oorzaak.
Bij fixeermiddelen is het helaas altijd een beetje willekeurig. Het buffersysteem stabiliseert het product normaal gesproken zo lang totdat het plotseling volledig instort.
Als je dus al zwavel ruikt, werkt het fixeermiddel ook niet meer goed en moet het worden weggegooid.
Alle express-fixeermiddelen liggen qua samenstelling dicht bij elkaar. De verschillen zitten, als die er al zijn, in de houdbaarheid (in het buffersysteem).
Daar zit de onze (Agefix-formule) al in de topklasse (dat heb je zelf ook gezien).
Wat er nu bij jou is gebeurd, kan ik ook niet zeggen, maar dat het door een merkwissel anders wordt, is ook nogal onwaarschijnlijk.
Met vriendelijke groeten,
Mirko