Lukas
Hallo allemaal,
ik ben Lukas en ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een Kaiser VP 6000-vergroter en ik wil zwart-witafdrukken maken. De vergroter is uitgerust met een Meopta Anaret S 4,5/50-objectief.
Nu mijn probleem:
Als ik in de handleiding kijk en naar de vergrotingsfactor van het apparaat, komt er bij een 50 mm-objectief en een 36 mm-beeldformaat een maximale vergroting van ongeveer 10 uit. Maar als de objectiefhouder helemaal tegen het beeldvlak is geschoven, krijg ik een maximale scherpe vergroting van ongeveer 3,5.
Ik heb het forum hier al doorgenomen; de objectiefhouder is correct gemonteerd, zodat er een afstand van 50 mm is tussen het kleinbeeld en het objectief. Als ik de vergrotingsschaal op 10 zet en het objectief met de hand nog dichter bij het beeldplatform houd, krijg ik een scherp beeld in de aangegeven schaal. De lens kan echter niet dichter bij het beeldvlak worden bevestigd.
Ik begin langzamerhand geen verklaring meer te vinden en voordat ik een andere lens koop, wilde ik hier eerst jullie advies vragen.
Alvast hartelijk dank en vriendelijke groeten
Lukas
UPDATE: Het probleem is opgelost. In tegenstelling tot wat ik dacht, dat het objectiefvlak helemaal tegen het beeldvlak aan stond, was dit niet het geval. De twee geleidingsstangen die het objectiefvlak bewegen, liepen erg stroef, waardoor het vlak niet hoger kon worden gezet. Door de stangen schoon te maken en te smeren, gaat dit nu zonder problemen en is de scherpte van de vergroting tot een factor van meer dan 10 nu mogelijk! Toch hartelijk dank!
Wolfgg
Hallo Lukas,
voor 50 mm heb je een "verzonken" objectiefplaat nodig, dus een waarbij het objectief naar boven is verschoven en daardoor dichter bij de film ligt. De huidige plaat is bedoeld voor langere brandpuntsafstanden (80 mm en meer voor middenformaat).
Groeten, Wolfgang