Johnbaumann
[attachment=3472][attachment=3473]Hallo!
Ik ben net bezig om na 35 jaar weer met SW-fotografie te beginnen. Helaas heeft mijn vader destijds alles wat hij had gewoon in de vuilnisbak gegooid :-(
Ik heb nu een Meopta Opemus 6 gekocht en die ziet er goed uit... maar ondanks wat onderzoek blijven er nog een paar vragen onbeantwoord:
1 - In de filterlade lag een matglasplaatje. Volgens de handleiding *kan* hier een "matglasplaat" in.
Wat is de functie van dit plaatje? Is het a) voor lichtverspreiding, b) tegen hitte (volgens een artikel heeft de Opemus een hittebestendig glas) of c) iets heel anders?
De opbouw is (van bovenaf)
- Opallamp
- heldere glasplaat
- filterlade (met de mysterieuze matte plaat)
- condensor
- negatieftafel
- balg
- objectief
Is de heldere glasplaat misschien tegen hitte????
2 - Het negatiefplatform heeft twee glasplaten (boven met anti-Newton-effect). Er waren voor de Opemus 6 ook verschillende negatiefmaskers te koop (helaas waarschijnlijk vrij zeldzaam...). Dus heb ik op basis van een sjabloon van het masker voor 35 mm zelf een masker voor halfformaat met geleiderails geknutseld.
Ik vraag me alleen af waarom er voor dit model nooit negatiefmaskers met geleiding zijn geweest... terwijl dat echt nodig is, omdat de twee pinnen die dat zouden moeten doen alleen aan de bovenkant zitten en als de negatiiefstrook het einde nadert, wordt het moeilijk om die recht uit te lijnen...
Is er iets op tegen om de glazen te vervangen door dit masker???
Groeten,
John
dstatt
Dat lijkt een diffusor te zijn. Geluk gehad, meestal ontbreken zulke onderdelen.
De Opemus 6 heeft naar mijn mening dankzij zijn dubbele condensor geen extra lichtverspreiding nodig. De diffusor kan het over het algemeen hardere condensorlicht echter iets zachter maken of eventueel helpen om overbelichting te voorkomen.
Probeer het gewoon eens uit!