ducku
Hallo,
Na moeizame onderhandelingen met mijn eigen “ministerie van Financiën” heb ik toestemming gekregen voor een Heiland Splitgrade. Ik wil nu geen discussie beginnen over de voor- en nadelen, maar jullie vragen welke vergroter jullie zouden gebruiken of gebruiken in combinatie met de Splitgrade. Momenteel werk ik met een Kaiser V-systeem uit de 6000-serie en een Multigrade-kop. Die heb ik overgenomen met een 6x7-upgrade. Ik vraag me af of ik hiermee niet "parels voor de zwijnen" gooi. De tweedehandsprijzen voor "echte" 6x7-vergroters zijn momenteel nog goed en ik overweeg serieus om de Splitgrade meteen in iets beters te laten inbouwen.
De mogelijke keuzes (dus degene die me aanspreken) zijn:
Durst Modular 70
Dunco II 67
Durst Laborator 1200
Kaiser 7000-serie
Jobo LPL 7700
Even ter info: ik werk uitsluitend met 6x7 cm en ben niet van plan om over te stappen.
Nog iets ... moet ik liever een Multigrade of een kleurkop laten ombouwen? Zijn er grote verschillen in de bediening of in de kwaliteit?
Met vriendelijke groeten,
Florian
Bonderer
Bij Kaiser en Dunco koop je de module; je haalt gewoon de oude eruit, plaatst de nieuwe en klaar is Kees. Bij andere of exotische apparaten moet de kop worden aangepast, maar je kunt het beste bij Heiland navragen wat er mogelijk is of welke modules hij op voorraad heeft. Ik heb nu echter een flinke Kienzle C 69 en in de hoek een Primos 69 S, beide met een module, maar van Kienzle. Omdat het twee verschillende apparaten zijn, zijn er ook twee verschillende splitkoppen.
Je hebt ook wat ruimte als het wat groter wordt of moet worden.
Renate
Hallo,
de Durst Laborator 1200 is een 4 x 5 inch-vergroter, dus een monster in vergelijking met de andere modellen. Hij weegt zo’n 60 kg en is over het algemeen iets duurder. 6x7 is ermee mogelijk, maar vanwege het grote werkblad niet eenvoudig te hanteren. Kleinbeeldnegatieven zijn nog moeilijker te verwerken. De LED-splitgrade die ik aanraad, kost minstens 1800 € en is ontworpen voor het volledige 4 x 5 inch-formaat. Bij 6x7 wordt slechts 1/3 en bij kleinbeeld nog minder van het verlichtingsoppervlak gebruikt. Daardoor wordt de foto erg donker. Zelf gebruik ik de Laborator 1200 met de kleurkop alleen in uitzonderlijke gevallen voor handmatige splitgrade.
De Jobo LPL 7700 heb ik jarenlang vóór de Laborator 1200 gebruikt. Het is een degelijk apparaat en geoptimaliseerd voor 6x7. In tests werd het echter niet als een topapparaat beschouwd. Ook dit apparaat heb ik nooit met splitgrade gebruikt. Omdat het in Duitsland niet zo vaak werd verkocht, zijn geschikte accessoires zeldzaam.
Een topapparaat zou bijvoorbeeld de Durst Modular 70 zijn. Over Kaiser kan ik niet veel zeggen, omdat ik die nooit heb gebruikt.
Ik heb Splitgrade laten demonstreren op de faf2015 in Paderborn. De led-technologie heeft veel voordelen ten opzichte van halogeenlampen. Je kunt het dan gebruiken als Splitgrade of als gemengd licht, precies zoals je het nodig hebt. De foto's worden er niet beter door, maar je bereikt je doel comfortabeler en iets sneller.
Met vriendelijke groeten
Renate
Maunz
Hallo Florian,
Ik kan je alleen vertellen over mijn ervaringen met de Durst Modular 70. Ook hier krijg je van Heiland een extra module die je eenvoudig kunt verwisselen met de Multigrade- of Colour-module. In theorie kun je dan steeds wisselen, bijvoorbeeld ook snel weer terug naar de Multigrade-module. In de praktijk heb ik na de aankoop van de Splitgrade-module nooit meer heimwee gehad naar de Multigrade-module. Het werken met de Heiland Splitgrade is gewoon een enorme verlichting. De module is duur, maar naar mijn ervaring elke euro waard.
€
Met vriendelijke groeten
€
Martin
ducku
Hallo,
Ik heb nu gekozen voor een Durst Modular 70. De prijs was weliswaar iets hoger dan verwacht, maar technisch en visueel is hij nog net zo goed als op de eerste dag. Ik heb natuurlijk meteen Heiland gebeld. De vroegere losse module is vanwege de hoge productiekosten uit de productie gehaald en in plaats daarvan wordt de belichtingskop omgebouwd – net zoals bij veel andere vergroters. Ik kijk in ieder geval al uit naar een eerste kerstronde met de Splitgrade in de donkere kamer en ben al behoorlijk opgewonden. Ik zal jullie verslag doen van mijn eerste Splitgrade-foto's ...
Groeten,
Florian
ducku
Hallo,
ik heb nog een vervolgvraag. Ik heb nu een Modular 70 waarop ik met 6x7 ga werken. Op mijn andere vergroter (Kaiser 6000-serie met 6x6-negatieven) heb ik een Rodagon Apo 80 mm. Moet ik de Durst uitrusten met een 105 mm-objectief, of is de 80 mm “voldoende”? Oké, de Apo is absoluut top, maar ik weet niet zeker of de randen niet te lijden hebben onder de toch wat kleine beeldcirkel. Bij de Kaiser is dat niet zo kritisch, omdat ik meer in het 6x6-bereik werk.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Groeten,
Florian
sputnik
De vroegere afzonderlijke module is vanwege de hoge productiekosten geschrapt en in plaats daarvan wordt de Farkkopf omgebouwd – net zoals bij veel andere vergroters.
?
En hoeveel kost dat dan tegenwoordig voor de M70, als ik het vragen mag?
?
Ik heb geen ervaring met de 80 mm APO Rodagon op 6x7, maar hij wordt door Rodenstock aanbevolen tot 6x7. Misschien helpt dat je bij je beslissing.
Aangezien je normaal gesproken toch niet met open diafragma belicht (behalve bij lith-printen en dan maakt het toch niet uit), zou ik me daar, als ik in jouw schoenen stond, helemaal geen zorgen over maken.
Renate
Hallo Florian,
Ik gebruik de APO Rodagon 80 mm voor mijn 6x7-negatieven en heb daar geen problemen mee. Als je twee stops diafragmeert, krijg je uitstekende beeldkwaliteit. Ik heb ook een Schneider 105 mm. Die gebruik ik echter niet zo graag voor 6x7, omdat ik dan een lange arm nodig heb om scherp te stellen.
Vroeger, toen analoog nog duur was en mijn zakgeld krap, gebruikte ik voor 6x7 een 80 mm Anaret-S (goede 4-elementenlens). Toen waren de hoeken, ondanks het diafragmeren, onscherp. Maar zelfs de 80 mm Componon (6-elementenlens) van Schneider kon vanaf diafragma 11 6x7 in goede kwaliteit vergroten.
Hartelijke groeten
Renate
ducku
Hallo,
bedankt voor de nuttige antwoorden. Daardoor hoef ik niet nog in een 105 te investeren. Om de vraag te beantwoorden ... ik heb 350 euro betaald voor de Modular 70 Color. Er zat toen echter nog wat extra's bij. Aangezien de markt voor de M70 zo goed als leeg is, was de prijs prima.
Groeten,
Florian
sputnik
Om de vraag te beantwoorden ... ik heb 350 euro betaald voor de Modular 70 Color.
Mijn vraag had betrekking op de Splitgrade-ombouw voor de M70. Die was vroeger, toen je een complete module moest kopen, behoorlijk duur. Hoeveel kost het nu, nu de bestaande module wordt omgebouwd?
ducku
Hallo,
de controller kost ongeveer 820 euro en de aanpassing ongeveer 500-600 euro. De prijslijst is echter online te vinden op de website van de heer Heiland en maakt onderscheid tussen de verschillende modellen. De controller kan echter ook zonder aanpassing worden gebruikt. Dat werkt echt goed. Met led is het dan natuurlijk duurder. De aparte led-kop kost ongeveer 1200 euro.
Met vriendelijke groet,
Florian
sputnik
Ja ja, ik ben op de hoogte van alle ins en outs. Ik gebruik de Splitgrade immers al een aantal jaren.
Ik vroeg het alleen maar omdat ik destijds ook een Modular 70 Start Pro Color had. Maar aangezien die module met een prijs van 1400 euro voor mij absoluut niet in aanmerking kwam en ik uitsluitend 6x6-opnames maak, heb ik mijn M605-kop voor 150 euro laten ombouwen.
Ik heb de M70-kop op het M605-basisapparaat gezet en het ding via eBay verkocht (gelukkig bracht het maar liefst 180 euro meer op dan ik voor de M70 had betaald).
Ik heb toch altijd een beetje spijt gehad van het diafragma van de M70 en toen ik las dat de M70-kop nu ook gewoon kan worden omgebouwd, wilde ik weten of ik daar achteraf misschien spijt van zou krijgen. :-)
Maar dat hoef ik niet, want zelfs 500-600 euro zou voor mij te veel zijn geweest.
Nu kan ik weer rustig slapen.
Bedankt. :-)