matthias28
HC-110 was de favoriete ontwikkelaar van Ansel Adams. Hij ontwikkelde er zowel normale als contrastrijke foto’s heel goed mee en legt in zijn boek *The Negative* uit hoe hij dat doet en wat de grenzen zijn.
Het belangrijkste bij de HC-110 is:
Als je dezelfde hoeveelheid ontwikkelaar
neemt en deze in verschillende verdunningen gebruikt, en daarbij dezelfde beweging in
de ontwikkeltank
maakt, krijg je hetzelfde ontwikkelingsresultaat!
Als je de tank langer laat staan en minder vaak beweegt, krijg je een zachtere ontwikkeling voor motieven met veel contrast.
Praktisch betekent dit:
De HP5 bereikt de echte 400 ASA als ik 20 ml ontwikkelaar neem en deze verdunt tot 1+30 of 1+60.
Ontwikkeltijd bij 1+30: 6:30 min., bij 1+60: 13 min.
Delta 400 bereikt bij 1+60 ook de echte 400 ASA bij dezelfde ontwikkeltijd als bij de HP5.
Nu heb ik de Foma400 nog eens getest, omdat hij voor dat kleine beetje geld toch best goed is, in de verdunning 1+60 met 20 ml ontwikkelaar en 13 min. ontwikkeltijd. Hier haalt hij niet de 400 ASA (die hij trouwens nooit heeft), maar ca. 320 ASA.
Mijn advies: hoewel 6 ml ontwikkelaar voor een (rol)film zou moeten volstaan, zeg ik: wees niet zo zuinig met de hoeveelheid, want hij is nog steeds erg voordelig.
Want door de verdunning 1+60 krijg je werkbare ontwikkeltijden, die – heel interessant – bij de HP5, Delta 400 en Foma 400 allemaal hetzelfde zijn. Heel praktisch.
Ik hoop dan ook dat ADOX de HC-110 nog lang blijft maken.