rlfsoso
Hallo allemaal,
heeft iemand ervaring met het wassen van barietpapier in een cascadesysteem? Ik kan me op dit moment geen goede/dure afdrukwasser veroorloven of bouwen en wilde in bakken (op temperatuur gehouden water; weinig afdrukken, volledig waterverversing) wassen, naar analogie van de Ilford-methode voor film. Probleem: er zijn ernstige twijfels of de door Ilford voorgestelde vrij korte tijden voor het wassen van barietpapier (ook al wordt er kort gefixeerd en een spoelhulp gebruikt) wel voldoende zijn en ik vraag me af hoeveel cascades ik nodig zou hebben, aangezien ik momenteel geen mogelijkheid heb om de kwaliteit van het wassen te controleren. Over het algemeen tweebadsfixatie (2x 1 minuut, zuur fixeer zonder verharder), Lavaquick-bad gepland.
Weet iemand een eenvoudige methode om de kwaliteit van het wassen te controleren?
Hartelijk dank!
Rolf
Morte
Als je een neutrale fixeer zou kunnen gebruiken, zou dat het risico en de spoeltijd zeker verminderen. Ik gebruik bijvoorbeeld de Rollei RXN, ook verkrijgbaar bij FOTOIMPEX:
http://www.fotoimpex.de/shop/fotochemie/rollei-rxn-fix-neutral-1000-ml-konzentrat.html
Verder spoel ik mijn foto's af in de douchebak en kan ik je daarom geen tips geven over de cascade-methode.
Groeten, Morte
Benjamin
Maco adviseert bij het gebruik van de Rollei RXN de volgende methode: wassen in een bak, 8 keer het water verversen gedurende telkens 2 minuten (dit staat onder andere vermeld in de handleiding van de Ecomat-pers, maar het is ook wel eens ter sprake gekomen bij Aphog). Ik heb deze methode al eens uitgeprobeerd en voor de zekerheid nog een uitloogversneller gebruikt. Als ik de kans krijg, ga ik de procedure nog aan een uitloogtest onderwerpen en dan werk ik voortaan alleen nog maar op deze manier, omdat het erg handig is, tenminste als je maar een paar afdrukken maakt.
rlfsoso
Hallo en hartelijk dank!
De verwijzing naar de handleiding van de pers was erg nuttig om een idee te krijgen welke kant ik op moest! Nog even een aanvullende vraag: hoe controleer je de kwaliteit van het uitlekken??
Bedankt, Rolf
Wolf_XL
...het onderwerp "wassen" wordt naar mijn mening schromelijk overschat en krijgt soms bijna religieus-mystieke trekjes... ;-) Ik vergroot inmiddels al bijna vijftig jaar zelf en heb in al die jaren geen wasbak, spoelhulp of andere snufjes gebruikt – en wonder boven wonder – al mijn barietafdrukken verkeren nog steeds in uitstekende staat.
?
Mijn workflow:
?
Papier belichten, ontwikkelen, tussentijds spoelen en fixeer – dan weer papier belichten, ontwikkelen, tussentijds spoelen en de eerste afdruk in het water en de tweede afdruk in het fixeer. Als alle afdrukken klaar zijn, één keer het water verversen en de pers in. Dat is alles...
HenningH
Ik ben het met Wolf eens. Ik heb lange tijd drie wasbakken met elk ongeveer tien liter water gebruikt om de foto’s te wassen. Na de ontwikkelaar, de stopbad en de fixeer ging het vel achtereenvolgens door de drie bakken. Bij bariet was er meestal nog een Lavaquick-bad tussen de fixeer en de eerste wassing (maar ook zonder dat gaat het prima).
rlfsoso
Ik ben van mijn stuk gebracht? Nee, even serieus, ik heb in ieder geval bij een halogenide-test vastgesteld dat ik nog langer moet fixeren (tot nu toe 2 x 1/2 minuut, twee fixeerbaden). Ik moet de afdrukken nu nog eens nabewerken en spoelen. Ik ben net weer begonnen met analoog fotograferen, na een lange pauze, en wil meteen weer in de juiste werkwijze komen. Mijn donkere kamer (wordt momenteel afgemaakt) is weliswaar donker, maar helaas zonder wateraansluiting en -afvoer, dus ik zal de afdrukken altijd in een tussenbad moeten verzamelen. Waarschijnlijk is een Lavaquick-bad hiervoor het meest geschikt?!
Over het fundamentele belang van de nabewerking: Twee oude foto's van mij uit de vroege jaren 90 (Multigrade FB) onder glas vertonen echter veroudering/verkleuring, wat erop wijst dat de nabewerking waarschijnlijk wel degelijk van belang is. Ik kan nu echter niet zeggen of het destijds onvoldoende fixeren en/of wassen was.?
Groeten, Rolf
http://rlfsoso.tumblr.com/?
karlokell
Hallo Rolf!
€
De "Kodak HT-1a Residual Hypo Test" is relatief eenvoudig: je hebt hiervoor 0,3 g kaliumpermanganaat en 0,6 g natriumhydroxide nodig (dat laatste zit bijvoorbeeld ook in afvoerreinigers, naast kleine aluminiumbolletjes) op 250 ml gedestilleerd water. Dat is je testoplossing, die lang houdbaar is. Zoiets was trouwens vroeger kant-en-klaar te koop bij Amaloco ....
€
Om nu de uitloging van het fixeerzout bij je natte afdrukken te controleren, meng je 1 ml van de testoplossing en een achtste liter water in een doorzichtig glas (het mengsel heeft de typische paarse kleur van kaliumpermanganaat), neem daar weer 15 ml van in een ander glas en laat 30 seconden lang het water van een gewassen afdruk (oppervlakte ongeveer 24x30 cm of meerdere afdrukken met deze totale oppervlakte) erin druppelen: als de oplossing na ca. 30 seconden oranje kleurt en na 1 minuut helemaal verbleekt, dan zit er nog te veel fixeerzout in de afdrukken en moet je verder spoelen.
€
Het probleem ligt misschien in het verkrijgen van het kaliumpermanganaat (vooral omdat je er immers "bijna niets" van nodig hebt) en in het voldoende nauwkeurig afwegen van de stoffen. Je gaat de test immers niet voortdurend uitvoeren, maar je test gewoon een keer je eigen proces uit en weet dan wanneer deze eigen werkwijze bij het spoelen van afdrukken voldoende gewassen afdrukken oplevert – of juist nog niet.
€
Groeten, Karl
€
€
rlfsoso
Hallo Karl, een chemieset? Mijn zoon zou het geweldig vinden, hoewel hij het liefst azijn en bakpoeder mengt? Ik ga eens bij mijn drogist navragen, misschien kunnen zij zoiets samenstellen? Ik vraag me echter af of er niet toch iemand is die deze test kant-en-klaar aanbiedt. Kodak waarschijnlijk niet meer (ook al staan er nog steeds verwijzingen online of in boeken). Zelf heb ik tot nu toe de fixeertest (nog goed gefixeerd?) van Monochrome Photography en de halogenidetest (voldoende gefixeerd?) gedaan??
€
Hartelijk dank voor de tip!! Rolf
Morte
Voor zover ik weet, kun je afdrukken ook met seleniettoner op voldoende bevochtiging testen, als je de toevallig in huis hebt. Je druppelt wat toner op de witte rand en kijkt of deze verkleurt. Zo ja, dan zit er nog fixeer in de emulsie.
Ik heb dit echter nog niet zelf geprobeerd. Misschien heeft iemand hier ervaring mee?
rlfsoso
Het probleem met seleniumtoner is naar mijn mening/voor zover ik weet dat er verkleuringen ontstaan die niet meer verdwijnen, en bovendien is dat spul eigenlijk te giftig om voor zoiets te gebruiken. Als je de toner aanmaakt, moet je hem dan ook ‘opmaken’? Ik denk dat hij ook niet oneindig lang houdbaar is. R.
Morte
Twee keer nee. Ten eerste: op de witte rand werkt de toner niet (hoe zou dat ook kunnen, er is immers geen beeldinformatie), behalve dan dat hij niet goed genoeg is gefixeerd. Ten tweede: ik heb mijn toner al een hele tijd klaarstaan, en hij werkt nog steeds. ;) Je mag hem niet drinken. Maar de andere fix-tests zeker ook niet.
karlokell
Hallo Morte!
Met selentoning controleer je of de afbeelding goed is gefixeerd, niet of deze goed is bevochtigd! De standaard selentoning bevat zelfs fixeerzout!!
Groeten, Karl
Morte
Aha! Daar zat de denkfout. Nou ja, ik heb het ook nog niet toegepast. Bedankt voor de uitleg.