Ik heb de afgelopen maanden de hierboven genoemde Ilford-films in 6×6 middenformaat getest met de hierboven genoemde ontwikkelaars en met vergelijkbare motieven.
Ilford Delta 400 komt met HC-110 bij een verdunning van 1:60 en ca. 14 - 15 min. (de eerste minuut continu, daarna om de 3 min. 3x kantelen) heel mooi uit de verf. Gewoon goed te vergroten. HC-110 ontwikkelt de film absoluut gelijkmatig. Voor alle foto’s volstond één geteste opname om de belichtingstijd te bepalen; voor alle andere foto’s van dezelfde film was de belichtingstijd hetzelfde. Heel mooi.
Ilford Delta 400 in D-76 is ook heel mooi. Ontwikkeling 1:1 met de door Ilford aanbevolen tijd. Omdat ik de HC-110 voor mijzelf praktischer vind en hij bovendien goedkoper is per filmontwikkeling, blijf ik bij de HC-110.
Ilford Ortho 80 komt heel mooi uit in D-76. 1:1 met de door Ilford aangegeven tijd. In HC-110 is de schaduwresolutie niet zo goed als in D-76. Ook vind ik het contrast in HC-110 iets te sterk. Maar omdat ik de Ortho erg interessant vind, ontwikkel ik deze in D-76.