highscore
Hoi allemaal
Ik ben momenteel bezig de nieuwe Fomapan voor mezelf te testen.
Ik ontwikkel hem nu in mijn standaardontwikkelaar Fomadon R09 en ik moet zeggen:
Daarin presteert hij echt slecht!
Drie pogingen met 1+50 leverden zelfs bij 22 minuten (kip 60/3/60) slechts 0,54 op in zone vijf.
Bij de 3 volgende pogingen in 1+25 vond ik de dichtheden met 0,72 zelfs bij 12 minuten nog te hoog. Mijn doel is 0,65.
Ik ga de pogingen ook nog afmaken! Maar het lijkt op dit moment geen goede combinatie te zijn. Eens kijken hoe de beeldkwaliteit wordt als de dichtheden kloppen.
Welke combinatie raden jullie aan?
Ik heb thuis ook Foma Retro Spezial, Perceptol, D76, Foma LQR + LQN.
Vraag: kan je de Retro Spezial ook als one-shot gebruiken? In de standaardversie zal ik de aangegeven 25 films niet halen voordat hij te oud is.
Groeten
Highscore
Olivinyl
Hallo,
?
Bij 1+50 heb je een dichtheid van 0,54 in zone 5 bereikt; daaruit concludeer ik dat je de dichtheid van 0,10 met de zoneschuif naar zone 1 hebt verschoven. Hoeveel ASA?
Geef eens de dichtheidswaarden van de 1+50 en de 1+25 ontwikkeling van de zones 1 - 10. Welke ASA-waarde heb je gebruikt voor de belichting van zone 5?
Met de waarden 0,72 en 0,65 bedoel je vast de gamma. Werk je hybride of vergroot je?
?
De Retro Spezial-ontwikkelaar is toch een "one-shot"-ontwikkelaar. Dus 4 KB-films (250 ml per film) of 2x 120's (500 ml per film) per liter kant-en-klare oplossing.
RODINAL is natuurlijk al een klassieker en zeker een goede keuze. D76 is ook een goede ontwikkelaar.
?
Maar voordat je alle ontwikkelaars hebt geprobeerd en 30,5 meter Foma Retropan hebt verspild aan testopnames, moet je eerst de RODINAL-combinatie goed doseren en onder de knie krijgen.
Zoals al gezegd, laat je meetwaarden eens zien en dan kijken we verder...
?
(Ik moest mezelf een paar weken geleden laten uitleggen dat RODINAL vanaf ongeveer de 20e minuut in 1+50 vrijwel geen dichtheid meer opbouwt. Door het schudden mengt zuurstof zich onder de ontwikkelaar en oxideert deze daardoor vrij snel. Ik kreeg geen goede dichtheden op een Kentmere 400 in RODINAL 1+50, dus heb ik 1+25 gebruikt en dat werkte!)
?
Groeten, Oliver
?
Edit: Ik heb net nagelezen dat je inderdaad tot 36 meter 135-film of 25 x 36-film kunt ontwikkelen in één liter Retro Spezial-oplossing... maar er is niets op tegen om het in één keer te gebruiken.
highscore
Hoi allemaal
Hoi Oliver
Nou, zo professioneel als je misschien denkt, ben ik (helaas) nog niet.
Hoe je de werkelijke gevoeligheid uit de dichtheidswaarden afleest, heb ik nog niet helemaal onder de knie.
Ik ben daar pragmatisch in: als ik bijvoorbeeld de Foma 200 gebruik, stel ik alles in op 160 ASA. Algemeen wordt gezegd dat deze geen 21 DIN haalt.
In ieder geval kan ik dan ook zonder filters goede afdrukken maken. Mijn werkwijze lijkt dus goed te passen bij deze combinatie van film en ontwikkelaar. (De FP4+ werkt net zo goed in de Fomadon R09)
Ik heb me tot nu toe in ieder geval grotendeels gehouden aan de aanbeveling voor beginners: 1 film, 1 ontwikkelaar. Maar nu wil ik graag die ongeveer één stop winst hebben die de 320 me misschien biedt.
Nee, ik werk niet hybride, misschien later.
Ik heb mijn reeks experimenten voor jullie gefotografeerd.
Ik ben overgestapt van 1+50 naar 1+25 omdat ik na 22 minuten nog geen fatsoenlijk resultaat had. Dit rekening houdend met de veronderstelde activiteitslimiet van ongeveer 20 minuten van RODINAL en zijn klonen.
Ook maak ik voorlopig nog maar 5 testfoto's, om niet zoveel film te verspillen.
Dus bij de Retro Spezial onder One Shot-omstandigheden kom ik uit op 40 ml per film. Dat zou dan 1+7,5 zijn voor 300 ml of, beter nog, iets dikker 1+6, wat neerkomt op 50 ml.
Ik ga in ieder geval de test met R09 afronden.
En herhalen met Retro Spezial One Shot. Misschien ook nog in de standaardversie.
Om mijn favoriet te vinden.
Groeten, highscore
Wolf_XL
... ik zou wel eens willen weten wat je van die film verwacht, waarom je er zoveel moeite voor doet... Trouwens – bij een film met meer dan 100 ASA zou een RODINAL-derivaat voor mij sowieso slechts een tweede keuze zijn – tenzij ik een fan ben van... laten we zeggen van "geaccentueerde korrel"...
zensusa
Hallo,
voor wie het interesseert, hier een paar praktische gegevens uit mijn werk:
Retropan-vlakfilm, 320 ASA in R09 one shot/20°, rotatie in Jobo CPP, 13,45 min. met 2 min. voorweken. Gebruikt bij helder maar mistig, bewolkt weer (belichting f 5-6)! Afstemming voor opdrachten 4x5" + splitgrade. Papier: Oriental warmtoonpapier in LPD-ontwikkelaar (uit de voorraad, geen verdunning) "nostalgische" beeldstemming. Bij deze ontwikkeling wordt een gradatie van 2 - 3 bereikt bij bovengenoemd papier.
Bij zonnige bewolking (contrastbereik f 6-7) bij 200 ASA, 11 min (voor het overige zoals hierboven vermeld).
Bij bewolkt, grijs, regenachtig weer (contrastbereik ca. f 4-5) met 640 ASA 19,50 min (deze combinatie heb ik echter in de praktijk nog niet toegepast, het is dus de puur veronderstelde rekenkundige waarde, gebaseerd op het bovenstaande)
Overigens schreef mevrouw [size=2]Jana Kremenakova van Foma mij destijds per e-mail het volgende over Retropan en RODINAL; R09 one shot resp. Foma's R09:[/size]
[size=2]"...[/size]Wij raden aan om Retropan 320 Soft-films te ontwikkelen in een Retro Special Developer.
Het belangrijkste voordeel is de optimalisatie van het contrast van de film. De film zorgt voor een breed toonbereik en een zacht beeld in de lichte delen.
Het gebruik van andere ontwikkelaars is niet zo handig, omdat het beeld te vlak kan worden. Maar het hangt altijd af van de intentie en stijl van de fotograaf. Het is dus de moeite waard om het te proberen...
Voor het ontwikkelen van Retropan 320 Soft in Fomadon R09 raden we de volgende omstandigheden aan:
Retropan 320 (EI 320) - temperatuur 20 °C, verdunning (1 : 50), tijd 14 - 16 minuten (hoe langer de tijd, hoe hoger het contrast en hoe grover de korrel), continu schudden of omdraaien gedurende de eerste 30 seconden, daarna gedurende de eerste 10 seconden van elke minuut
Retropan 320 (EI 400) - temperatuur 20 °C, verdunning (1 : 50), tijd 18 - 20 minuten (hoe langer de tijd, hoe hoger het contrast en hoe grover de korrel), continu roeren of omdraaien gedurende de eerste 30 seconden, daarna gedurende de eerste 10 seconden van elke minuut .....
... Misschien helpen mijn gegevens :) Tot dan ...
Groeten
Lothar
zensusa
... Sorry, dat was ik vergeten te vermelden. Al mijn hierboven genoemde gegevens met betrekking tot R09 hebben betrekking op 1 + 50 .....
?
Groeten
Olivinyl
Hallo,
€
Ik pas mijn antwoord nog even aan, want ik ben in de knoop geraakt. Oké, nog een keer vanaf het begin!
€
Je hebt heel veel meetwaarden opgegeven. Dat is geweldig. Heb je bij je gegevens de basissluier al afgetrokken?
Dat is heel belangrijk! Geef me nogmaals je meetwaarden uit proef 5 en 6. Vermeld de basisnevel apart en schrijf bij je meetwaarden of de basisnevel al is afgetrokken of niet. Dat is echt heel belangrijk.
Ik heb bij proef 6 de waarde 0,20 gezien, maar ik heb geen idee of je die bij proef 5 en 6 al hebt afgetrokken!
Geef ook aan met welke ASA-waarde je de belichting van zone 5 hebt gemaakt! Dat is ook heel belangrijk!
€
Dus zet deze waarden nogmaals hier in het forum, met de bijbehorende ontwikkeltijden en de kanteling. Meet de negatieven eventueel nogmaals!
€
Ik bekijk ze en laat je weten hoe het verder gaat. Je maakt dan nogmaals een belichtingsreeks van 10 opnames bij daglicht (volgens dit schema, de ontwikkeltijd zal ik je dan doorgeven):
€
1. Zone met 3200 ASA op grijskaart/karton/betonmuur/door mat plexiglas, calqueerpapier, boterhamzakjes of iets dergelijks... (geldt voor alle 10 belichtingen)
2. Zone met 1600 ASA
3. Zone met 800
4. Zone met 400?
5. Zone met 200
6. Zone met 100
7. Zone met 50?
8. Zone met 25
9. Zone met 12
10. Zone met 6 ASA.
€
€
Over de Foma 200: die haalt net 21 Din 100 ASA in Xtol 1+1 en RHS DC 1+15, maar heeft dan wel een mooie, bijna rechte curve! RODINAL en soortgelijke producten heb ik helemaal niet geprobeerd!
€
Groeten, Oliver
highscore
Hoi allemaal
Hoi Wolf
Wat ik van de 320 verwacht.
Hm, vooral kortere belichtingstijden, ’s avonds en ’s nachts.
Als hij me bevalt, moet hij mijn tweede standaardlens worden naast de 200.
Ik verwacht ook dat Foma hem als 120-film uitbrengt.
Ik gebruik het liefst 120-film, maar ik heb eigenlijk altijd ook 135-film bij me.
Waarom RODINAL?
Nou, heel simpel.
Als herintreder moest ik me voor het leren vastleggen op één ontwikkelaar en één film.
Het had ook D76 of ID11 kunnen zijn, het moest in ieder geval een klassieker zijn.
Nu, na meer dan 100 ontwikkelde films – ik ontwikkel vaak 2 120's en 1 135'er samen – ga ik ook andere ontwikkelaars uitproberen. Ik heb er nu immers een aantal aangeschaft.
Hoi Lothar
Interessante gegevens die je daar verstrekt.
Je gebruikt waarschijnlijk voornamelijk vlakfilms en rotatie.
Dat helpt mij nu natuurlijk niet zo.
Maar voor de anderen is het zeer goede informatie.
Hartelijk dank.
En nu nog even naar Oliver
Bij mijn volgende poging zal ik mijn huidige 10:30 min vervangen door jouw 11 minuten.
En dan moeten het ook 10 foto's/zones worden.
Belicht je hem dan op basis van 200 ASA? En waarom?
Groeten
Highscore
highscore
Hoi allemaal
Ik heb mijn testreeks voorlopig afgerond.
Ik ben in zone 5 op 0,62 uitgekomen. De curve staat in de bijlage.
Ik heb nu wel genoeg getest voor de Fomadon R09.
De fijnafstemming doe ik bij de eerste films door ze met grijskaarten te fotograferen.
Bovendien ben ik nu vooral geïnteresseerd in de afdrukken.
De volgende test wordt de Foma Classic Spezial-ontwikkelaar: basisoplossing of OneShot gebruiken, wat denken jullie?
Groeten
Marcus
Olivinyl
... want de film heeft gegarandeerd geen 320 of 400 ASA! Ik schatte de waarde in RODINAL op ongeveer 200 tot 250 ASA.
Je hebt nu een mooie grafiek toegevoegd, maar je hebt niet vermeld hoe lang de ontwikkeltijd is en bij hoeveel ASA zone 5 ligt.
€
Als je je aan mijn (belichtings)voorschriften hebt gehouden (dus belichting zone 5 met 200 ASA), dan heeft het materiaal volgens jouw meting precies 200 ASA – te herkennen aan de dichtheid van 0,11 in zone 1!
Door langer te ontwikkelen krijg je echter geen hogere ISO-gevoeligheid. Aangezien je curve bij zone 4 naar beneden afbuigt, zou ik de volgende film eens 1:30 of 2:00 minuten langer ontwikkelen. Ik denk dat dat het dan is.
€
Je dichtheid van 1,30 in zone 10 is vast een meetfout of een belichtingsfout. Gezien de vorm van de curve zou daar eerder 1,14 - 1,16 moeten staan.
€
Groeten, Oliver
Ewald
... want de film heeft gegarandeerd geen 320 of 400 ASA! Ik schatte de waarde in RODINAL op ongeveer 200 tot 250 ASA.
Je hebt nu een mooie grafiek toegevoegd, maar je hebt niet vermeld hoe lang de ontwikkeltijd is en bij hoeveel ASA zone 5 ligt.
€
Als je je aan mijn (belichtings)voorschriften hebt gehouden (dus belichting zone 5 met 200 ASA), dan heeft het materiaal volgens jouw meting precies 200 ASA – te herkennen aan de dichtheid van 0,11 in zone 1!
Door langer te ontwikkelen krijg je echter geen hogere ISO-gevoeligheid. Aangezien je curve bij zone 4 naar beneden afbuigt, zou ik de volgende film eens 1:30 of 2:00 minuten langer ontwikkelen. Ik denk dat dat het dan is.
€
Je dichtheid van 1,30 in zone 10 is zeker een meetfout of een belichtingsfout. Gezien de vorm van de curve zou daar eerder 1,14 - 1,16 moeten staan.
€
Groeten, Oliver
€
€
dat is maar een gamma van 0,4, daar zou ik een paar minuten langer ontwikkelen. Zo krijg je vage foto's.
€
zegt Ewald
Wolf_XL
... nou ja, mijn ervaringen met Foma zijn wat betreft de opgegeven gevoeligheid nogal teleurstellend – geen enkele Foma die ik tot nu toe heb gebruikt, heeft met mijn ontwikkelaars (D76, Kodak TMax Developer en RODINAL) de opgegeven gevoeligheid gehaald. Daarom zou ik in dit opzicht ook van de 320 geen wonderen verwachten. Als je wat speelruimte naar "boven" wilt hebben, kun je naar mijn mening niet om de 400 TMax heen...
highscore
Hoi allemaal
Oliver
Nou, 200 ASA is inderdaad erg weinig. Dat was bij RODINAL wel te verwachten.
Ik twijfelde zelf ook meteen aan de dichtheid van 1,30, maar zelfs na meerdere keren opnieuw meten veranderde er niets.
Misschien heb ik een fout gemaakt bij het instellen van het diafragma.
Nu is het de beurt aan het eigen middeltje van Foma. Dat zou, hopelijk, de 320 moeten opleveren.
Maar eerst foto's maken!
Wolf
Ja, ik heb nog wel een paar Tmax-rolletjes in de koelkast liggen.
Maar ik wil me niet verliezen in te veel film-ontwikkelaarcombinaties.
Tot nu toe heb ik echt alleen Foma 100, 200, 400 en Ilford HP 4+ gebruikt in zowel Fomadon R09 als Caffenol.
Hoewel ik Foma 100 + 400 nog maar zelden gebruik.
Oh ja, en ook nog Washi-film in het papierproces op het oog. (echt mijn favoriete exoot)
GROETEN
MARCUS
Olivinyl
Hallo Markus,
Wil je het nu, zo vlak voor het einde, al opgeven? Maak je laatste testopname en ontwikkel die 1:30 tot 2:00 minuten langer, dan heb je het toch al voor elkaar, voordat je met de volgende ontwikkelaar de ene na de andere rol gaat draaien.
Geen enkele film haalt de gevoeligheid die op de filmrol staat aangegeven. HP5 en Kentmere 200 halen in RODINAL ook maar 250 ASA... Diverse 100 ASA-films halen slechts 50 tot 80 ASA.
Groeten, Oliver
highscore
Oké
1+30 en nog 2 minuten.
Maar schrijf Markus alsjeblieft met een C.
Voor de rest maakt de spelling me niet uit
Groeten
Marcus
Olivinyl
Hallo Marcus,
Waarom nu 1+30? 1,5 tot 2 minuten extra (1:30 tot 2:00 minuten)!
Groeten, Oliver
highscore
Nee
Ik heb het niet goed gelezen.
Marcus
highscore
Mijn conclusie
De 320 komt niet echt tot zijn recht in RODINAL.
In de originele Foma-oplossing (1+5, oneshot, 14 minuten) vertoont hij flinke waasvorming. (Ik moet de test met Stock helaas nog doen.)
Dus ik maak de resterende filmrolletjes op en dan is het klaar.
En dan richt ik me op mijn volgende favoriet, de Delta 400.
grommi
Als je een mooie korrel wilt zien bij een robuuste film: Fomapan 400. Wat de korrel betreft, ken ik geen alternatief. Deze film doet geen moeilijkheden, maar haalt in veel ontwikkelaars ook geen echte ISO 400.
highscore
Hoi Grommi
?
Ja, ik vind ook dat de Foma 400 een probleemloze 320 ASA-film is.
Alleen is de korrel niet precies wat ik zoek.
Maar dat stoort me meestal alleen in het KB-formaat.
Ik gebruik meestal de 200 Foma. Pull/Push gaat daar heel goed mee.
(Ik geef bij elke Foma 1 stop meer licht.)