rlfsoso
Hallo allemaal,
Ik ga mijn donkere kamer weer in gebruik nemen en overweeg om met de afdrukken die ik inmiddels heb gemaakt ook eens te experimenteren met seleentoning. Na het doorlezen van diverse berichten weet ik nu niet helemaal zeker hoe ik te werk moet gaan:
In de literatuur wordt meestal de combinatie van selen-toner en hypo-clearingagent aanbevolen. Waarschijnlijk om de pH-waarde aan te passen (!?). Is de combinatie van Lavaquick met de selen-toner zinvol? Helaas komt er niet veel informatie over Lavaquick naar voren, behalve dat het op zichzelf de dichtheid van de afdrukken al enigszins zou verhogen.
Ik heb Rollei LP-Selenia aangeschaft. Ik realiseer me dat ik vooral zeer goed geretoucheerde barietafdrukken als basis nodig heb, die eventueel voor het tonen nog eens goed moeten worden doorgespoeld, vervolgens op het oog (in de frisse lucht) getoond en goed gewassen. Zijn er nog andere belangrijke praktische tips?
Hartelijk dank,
Rolf
Otto
Door selentoning en HCA te combineren, bespaar je een bad. Dat is alleen zinvol bij een hoge doorvoer, omdat het mengsel niet zo lang houdbaar is als de afzonderlijke banden.
€
Met vriendelijke groeten,
Otto!
rlfsoso
Bedankt voor de info, dan dus Lavaquick gebruiken voordat ik het uitlaat
Groeten, Rolf
Otto
Voor de genoemde toner is er een uitgebreid gegevensblad beschikbaar:
http://www.maco-photo.de/files/images/TASel_d.pdf
Het is belangrijk om indien mogelijk een neutrale fixeer te gebruiken. Dan volstaat een korte spoeling met water vóór het tonen volledig. Dat bespaart tijd en water.
Een wasmiddel is, zoals al voorgesteld, ook zeer aan te bevelen. Een zelfgemaakt mengsel is eenvoudig en effectief:
http://www.fotografie-in-schwarz-weiss.de/sw-fotografie/tipps-tricks/69-waschhilfe.html
Veel succes en vriendelijke groeten,
Otto!
gerich
Bij het zelf aanmaken van HCA moet erop worden gelet dat er EDTA-4Na-zout en natriumcitraat in zitten, omdat er anders kalk kan neerslaan, wat witte strepen op het papier achterlaat. Mijn werkwijze bij seleentoning is als volgt:
2 baden fixeren in C-41-fixeerbad, dat door toevoeging van wat azijnzuur op een pH van ongeveer 6 is ingesteld.
Tonen. Het verzamelen van de afdrukken in een waterbak en nogmaals spoelen is voldoende
Tonen bij ca. 28° 1:20 4 - 7 min (oude laboratoriumpartner-toner, die nog geconcentreerder was)
kort spoelen
HCA 3-5 min. Ik maak het zelf aan, het bij benadering recept is: ca. 120 g Na-sulfiet sicc., ca. 25 g Na-metabisulfiet, 5 g EDTA 4Na, 5 g natriumcitraat. Toner en HCA maak ik aan met gedestilleerd water.
Spoelen 1 uur
€
Ik heb natriumselenide gekocht om de toner zelf aan te maken, maar het mislukt momenteel aan de op één na meest banale chemische stof na water, namelijk het ammoniumthiosulfaat, dat ik tot nu toe alleen tegen prijzen kon vinden, of in grotere verpakkingen vanaf 25 kg, die in de buurt van hydrochinon liggen. Mijn ammoniumthiosulfaat was ontbonden en stonk al naar waterstofsulfide. Mocht iemand te veel nog goed ammoniumthiosulfaat hebben en willen ruilen, dan heb ik te veel van de volgende chemicaliën: natriummetabisulfiet, hydrochinon, fenidon A, natriumselenide, natriumacetaat, pyrogallol, fenylmercaptotetrazol.
€
Met vriendelijke groeten
Gerhard
jochen53
Hallo,
Ansel Adams heeft de KRST ook altijd met HCA verdund. In zijn boek schrijft hij echter ook dat Kodak hem erop heeft gewezen dat dit geen aantoonbaar voordeel heeft. Voor de volledigheid wil ik erop wijzen dat natriumselenide uiterst giftig is (vooral bij inademing van stof) en in combinatie met zuren zeer giftig seleenwaterstof H<sub>2</sub>Se vormt, dat vreselijk stinkt. In toners zoals KRST en soortgelijke recepten zit geen natriumselenide Na<sub>2</sub>Se, maar natriumseleniet Na<sub>2</sub>SeO<sub>3</sub> (ook zeer giftig). KRST bevat 27 % ammoniumthiosulfaat, 10-15 % natriumsulfiet sicc. en 2 % natriumseleniet (bron: Kodak MSDS).
gerich
Natuurlijk had ik natriumseleniet, CAS 10102-18-8, bedoeld, bedankt voor de opmerking.
Nog een ervaring met Selentoner. Als ik de gebruikte Selentoner van Laborpartner ongeveer 1,5 week in de jerrycan laat staan, begint selenium uit te vallen, eerst als een roodbruine aanslag op de wanden, later ook als een zwart bezinksel op de bodem. Ik neem aan dat dit gebeurt als het sulfiet door zuurstof uit de lucht is verbruikt. Gewoon wat natriumsulfiet bijgieten werkt niet, omdat het niet volledig oplost. Wat wel werkt, is ongeveer 20 g natriumsulfiet oplossen in 250 ml gedestilleerd water, waaraan eerder ongeveer 1 g EDTA-4Na is toegevoegd, en de oplossing vervolgens aan de toner toevoegen. Of de gebruikte toner dan aanzienlijk langer meegaat, heb ik nog niet uitgeprobeerd. De neerslag van selenium kan ook worden gebruikt voor afvalverwerking, door het te laten neerslaan en de vloeistof vervolgens te decanteren en weg te gieten.
Met vriendelijke groeten
Gerhard