jan1981
Hallo allemaal,
Gisteren heb ik mijn eerste pogingen ondernomen om afdrukken gedeeltelijk lichter te maken, maar ik ben niet helemaal tevreden met het resultaat. Ik ben als volgt te werk gegaan: ik heb mijn afdrukken op de gebruikelijke manier gewassen en ze vervolgens met een penseel en een bleekmiddel van Moersch behandeld (verdunning 1+20). De lichte delen zijn lichter geworden, maar hebben een lichte gele waas gekregen, die ook na het laatste spoelen is gebleven.
Hoe komt die gele waas? Te kort gespoeld? Hoe kan ik dit ongedaan maken?
Bedankt voor jullie hulp en vriendelijke groeten,
Jan
Gast
Daarna nogmaals vastgezet?
jan1981
Hoi Folker,
Ik heb het daarna niet nogmaals gefixeerd, maar alleen bevochtigd.
Groeten
Jan
TR
Hallo, als de bleker hetzelfde is als de 'Farmer's Reducer', kun je het fixeren achteraf beter achterwege laten, want daar zit immers al fixeermiddel in.
Die gele waas is vervelend en is mij ook al eens overkomen. Maar alleen bij het 'pesten'. Die heb ik er nooit af gekregen. Als je ook zeer donkere delen wilt bleken, moet je een andere verzwakker gebruiken: "Lichter-Verzwakker" heette die bij Tetenal. Bij donkere delen ontstaat bij de Farmer meestal een gele tint.
Als je met de Lichter-Verzwakker martelt, ontstaat er op een gegeven moment een roze tint. Achteraf ophelderen helpt alleen bij subtiele toepassingen zonder tint.
Tandemfahren
Hallo Jan,
Eigenlijk is "dodging" de beste methode voor het gedeeltelijk lichter maken. Niet hier? "Bleken" zou onzin zijn – maar bedenk wel dat juist "Farmer" de contrasten versterkt.
Daarom is gedeeltelijk bleken (dus: met "Farmer") vooral geschikt voor speciale gevallen, bijvoorbeeld om meer detail in donkere wolken te brengen en dergelijke.
Farmer over het hele oppervlak kan veel foto's ten goede komen door vergrijsde lichten te versterken. Breng het in dat geval dun aan en ga in kleine stapjes te werk om te voorkomen dat de middentonen of zelfs schaduwen worden aangetast. Het is het beste om een tweede afdruk naast de eerste te leggen ter vergelijking.
Tegen de gele tint heb ik ook geen advies.
Groeten van Frank
TiMo
Als je geen Farmer gebruikt, moet je na het bleken in alle gevallen fixeren.
moma
Hallo Jan
?
Ik heb 40 jaar geleden in mijn werk veel te maken gehad met de verdunners van Farmer en PP-bleekbad.
PP-bleekmiddel is tegenwoordig misschien geen begrip meer – dit middel verzwakte zilver lineair en werd speciaal gebruikt om dieptes lichter te maken. De kleur was bruin.
Overmatig verzwakken was een zaak van Farmerschen. Dit geel (van het bloedloogzout).
?
Deze gele verkleuring bij te heftig verzwakken was welbekend.
We hebben ons altijd geholpen door pure thio-ureum (een van de twee bestanddelen bij het aanmaken van de oplossing) als naspoeling te nemen. Dat hielp vaak. Vergeet natuurlijk ook niet goed na te spoelen.
?
Als niets hielp, werd alles volledig verbleekt met een kwikoplossing en weer zwart gemaakt met – ik geloof dat het ontwikkelaar of salmiak was – (??).
?
Dit alles op film (lithfilm), maar het werkte in mijn thuislaboratorium ook beperkt op fotopapier.
?
Probeer het dus eens met: spoelen (emulsie zachter maken), thio-ureumoplossing en afspoelen.
?
Veel succes en laat weten wat het resultaat is.
?
Misschien nog een kleine tip.
Er was de vuistregel 1-2-3
1 deel bloedloog, 2 delen Thilo en 3 delen water.
Dit kan als een sterke oplossing worden beschouwd – het ontleedt ook snel (ca. 5-10 minuten – wordt dan blauw en werkt ook niet meer goed)
Je kunt ook 1 deel bloedloog, 2 delen thio en 6 delen water nemen – dat zou eerder de sterke gebruiksoplossing voor fotopapier zijn – of zelfs 10 delen water (of meer – duurt dan gewoon langer)
?
Belangrijk is alleen de verhouding van 1 op 2 tussen bloed en Thilo.
Als het eruitziet als de plas van een baby, is het goed ;-)
Ook belangrijk: heel goed spoelen – het blijft sterk werken omdat het in de emulsie blijft hangen.
Werk in het ideale geval heel voorzichtig en controleer steeds of de zilverbromiden niet uitrafelen (glanzend wit?)
?
Moma
Renate
Hallo,
Het zou me verbazen als er fixeer in de bleker van Moersch zit. De bleker wordt immers in combinatie met toner gebruikt en voor zover ik weet, werkt fixeer vóór het toneren contraproductief.
In het boek Monochrom wordt voor het bleken een dunne jodiumoplossing aanbevolen, omdat het papier daarbij niet geel kan verkleuren. Dat kan ik bevestigen. Jodium werkt uitstekend. Daarna moet er natuurlijk ook worden gefixeerd.
Jodium is echter giftig. Je mag het niet inademen, noch als gas, noch als stof. De voorraadfles moet op een goed geventileerde plaats worden bewaard.
Met vriendelijke groeten
Renate