Neutrino
Hallo,
Ik heb onlangs de Polaroid-achterwand HP 701 voor mijn Mamiya RB 67 SD aangeschaft. Voor zover ik weet is dit de modernste achterwand en kan deze, in tegenstelling tot de oudere modellen, zonder P-adapter op de camera worden aangesloten.
Allereerst: ik ben echt enthousiast. Het is erg leuk om mee te werken en de kwaliteit van de FP 100C instantfilm is werkelijk indrukwekkend. Afgezien van het formaat doen de foto's nauwelijks onder voor echte afdrukken.
Nu even over mijn probleem: bij sommige foto's had ik last van lichtinval. Bij kamerverlichting is dit probleem nog nooit opgetreden. Bij veel foto's (niet bij alle!) die ik buiten bij daglicht heb gemaakt, had ik een blauwachtige streep aan de rand van de foto. Die streep zit weliswaar vooral daar waar door het 7x7 cm-formaat van de achterwand sowieso alleen een zwarte balk zit, maar ten eerste ziet het er niet mooi uit en ten tweede lijkt een deel van de foto door de lichtinval ook wat vaag.
Helaas heb ik nog niet ontdekt wat de precieze oorzaak is en hoe ik dit probleem kan verhelpen. Naar mijn mening kan er ofwel iets lek zijn bij de schuif, ofwel op de plek waar ik de achterwand bevestig. In tegenstelling tot de normale filmachterwanden wordt de Polaback rechtstreeks op de camera aangesloten. Het draaibare frame moet dus worden verwijderd. Is er een manier om erachter te komen waar het licht doorheen komt? Doe ik misschien iets verkeerd bij het plaatsen van de achterwand?
Nu wat algemene vragen:
Vanaf wanneer begint de ontwikkeltijd? Vanaf het moment van belichting, vanaf het moment dat ik het witte lipje eruit trek of pas als ik de hele film eruit haal?
Ik heb al vaker ergens gelezen dat je het negatief kunt bleken en ook kunt gebruiken. Kun je dat dan gewoon scannen en op de pc omzetten in een kleurenpositief of zelfs bij de fotowinkel vergroten? Hoe is de kwaliteit van dit negatief? Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Ik hoop wel dat Fujifilm deze film nog lang blijft produceren, maar zijn er nog alternatieve toepassingen voor de achterkant? Er is natuurlijk ook de mogelijkheid om integraalfilms te laden, maar dat is erg omslachtig, omdat je de ontwikkeling dan in een Instax- of Polaroidcamera moet uitvoeren. Is het bijvoorbeeld mogelijk om ook op maat gesneden vlakfilms te gebruiken? Je zou dan in ieder geval foto's van 7x7 cm kunnen maken. Voor een middenformaatcamera is dat al behoorlijk indrukwekkend.
Groeten, Thomas
Urnes
De ontwikkeltijd begint zodra je de foto eruit hebt gehaald. Bleken en scannen kan wel, maar het is een rommeltje. Afgezien daarvan was het leuk. Het negatief bevat vaak meer details als het niet bekrast is. Voor Fuji zijn er momenteel geen alternatieven. Iets anders is moeilijk voor te stellen.
Groeten, Sven.
FFFoto
Komt er alleen licht door als je het bijvoorbeeld bij fel licht (direct zonlicht enz.) gebruikt? Kijk anders eens of het goed vastzit. Ik meen me te herinneren dat ik de mijne altijd heel stevig moest aandrukken.
?
Wat het bleken betreft: ik heb het negatief altijd met de emulsie naar beneden op een glasplaat gelegd en aan de zijkant met plakband vastgeplakt. Vervolgens heb ik in de wasbak DanKlorix (eerst in een pipet opgezogen) erop gedaan en met de hand (handschoenen natuurlijk) de zwarte emulsie weggewreven. Indien nodig nogmaals DanKlorix erop. Daarna goed afspoelen. Je moet oppassen dat er niets op de laagzijde komt, anders krijg je lichte plekken. Ik heb de negatieven daarna altijd geliteerd, omdat het contrast erg laag is. Misschien als je langer onder belichting staat, zou het kunnen lukken, maar dan is de afdruk wel weg.
Neutrino
Bedankt voor jullie reacties.
?
FFFoto, ja, het licht komt alleen binnen bij relatief fel daglicht. Bij normale kamerverlichting is me nog niets opgevallen. Ik heb inmiddels een aantal tests gedaan. Nadat ik het schuifje had verwijderd, heb ik een stukje plakband over de gleuf geplakt. Toen was het licht verdwenen. Het ligt dus duidelijk daaraan. Heb je misschien een idee hoe ik dit zelf zou kunnen oplossen, zonder dat ik het elke keer moet afplakken?
?
Het bleken heb ik ook al geprobeerd. Dat werkt eigenlijk best goed. Bij het scannen lukte het me echter niet om de kleuren goed te krijgen. Rood was wel rood en blauw was blauw, maar op de een of andere manier zag alles er nogal vreemd uit. Ik heb ook aan de curven enz. gedraaid, maar het is me niet gelukt. Is het überhaupt mogelijk om dat voor elkaar te krijgen? De korrel is ook niet te versmaden. Het lijkt meer op een Delta 3200. :D
?
Wat betreft vlakfilm heb ik nog iets bedacht: het moet toch mogelijk zijn om een op maat gesneden vlakfilm in een oude filmcassette met scheidingsbeeld te stoppen, die dan in de Polaback gaat, en dan zou je er toch mee moeten kunnen fotograferen, of niet?