rlfsoso
Beste mensen,
ik overweeg om mijn kantelontwikkeling (momenteel Tri-X 400 in HCD-S-spoor + HCD-2 1:24 in diverse ISO-waarden, 120- en 135-film) eens om te zetten naar rotatie (uiteraard dan met een andere ontwikkelaar, waarschijnlijk HC110). Ik heb Jobo-blikken (serie 1500), de rolbasis kan ik zelf maken, maar:
Ik heb wat moeite met de (min of meer) omzetting van de kantelbeweging naar rotatie: 1) hoe snel? 2) wanneer de draairichting veranderen? Het is duidelijk dat ik mijn materialen moet gebruiken, maar voor het begin wil ik graag de grootste blunders vermijden.
Ik vraag niet zozeer naar concrete ontwikkeltijden voor rotatie, maar meer naar de basisprincipes. Oh ja, een Job-machine zit er niet in, dus stel dat niet voor. Bedankt!
Groeten, Rolf
SCKStef
Hallo Rolf,
Ik heb even bij Jobo geïnformeerd:
*Jobo-gegevens
Rotatiesnelheid: 75 tpm.
Richtingswisseling: ongeveer om de 2 omwentelingen
Inmiddels heb ik op eBay een motorblok van Durst gekocht, en die heeft geen richtingswisseling, maar dat werkt ook prima.
Groeten,
Stéphane
Urnes
Voor HC-110 heb je echter een behoorlijke doorvoer nodig. Voor de rotatie heb je immers veel minder ontwikkelaar nodig. En de HC-110 droogt snel uit. Met een standaardverdunning krijg je uit één liter 31 liter bad.
Groeten, Sven.
MiJa
Hallo,
Ik draai al (bijna) tientallen jaren, eerst met de CPE2, en nu al een tijdje met de CPA2. Ik kan de opmerkingen van Stephane alleen maar bevestigen, ik heb het net getest!
€
Groeten,
Michael
HenningH
Mijn HC-110-fles is bijna zes jaar oud en nog net zo vloeibaar als op de eerste dag...
Wolf_XL
... enerzijds zou ik wel eens willen weten wat je ervan verwacht – en anderzijds vind ik handmatig draaien nogal zinloos...
rlfsoso
Hallo Wolf,
In principe ben ik best tevreden met mijn HCD New-combinatie en heb ik ook nog een flinke voorraad. Maar nu ben ik begonnen met 4x5, die ik momenteel ontwikkel in de Mod54/Paterson-combinatie, dus zes filmrolletjes tegelijk. Voor TMX gebruik ik HC-110 Dil. H. Toch gaat er elke keer een liter doorheen. Ik heb gelezen dat voorstanders van rotatie het hebben over de eenvoudige en gelijkmatige ontwikkeling en het lage verbruik van chemicaliën. Dus: er zit ook een beetje avontuur bij (maar een jacht kan ik me niet veroorloven?).
Bedankt voor de antwoorden
R.
Urnes
Vraag het eens op het forum voor grootformaatfotografie of kijk daar eens in de knutselhoek. De een of de ander heeft daar met eenvoudig materiaal uit de bouwmarkt een rolhouder gebouwd. Dat is niet zo moeilijk. Helaas zijn er sinds de laatste crash geen foto's meer van beschikbaar.
@Henning: Mijn HC110 is in de tweede helft van de fles steeds stroperiger geworden. Het ging nog wel, maar het werd steeds moeilijker om het helemaal op te lossen. Maar voor vlakfilms bij kantelontwikkeling is het gewoon heel zuinig.
Groeten, Sven.
Urnes
Wolf_XL
...bij grootformaat is roteren min of meer verplicht – tenminste als je de gangbare ontwikkelingsbakken zoals de Jobo 2500 en dergelijke hebt. Enerzijds vanwege de kleinere hoeveelheid chemicaliën en anderzijds vanwege de gelijkmatige ontwikkeling. Dat lukt echter niet zonder hulpmiddelen – je moet dus op zijn minst een rolhouder hebben. Aan de andere kant – als je wat geduld hebt, kun je op eBay ook goedkoop iets met een motor vinden. Ik heb bijvoorbeeld jarenlang met een Durst Comot geroteerd...