Analogfotograf
Hallo, vorig jaar heeft Klaus Wehner op het Fineartforum Paderborn een zwart-wit-omkeerpakket volgens zijn eigen recept gepresenteerd. Is dit al te koop of weet iemand wanneer?
Groeten, Analogfotograf
HGR
Zie het onderwerp 'Testverslag zwart-wit omkeerset volgens Wehner', laatst bijgewerkt op 11 juni 2015.
?
Groeten
?
Hans-Gerd
schmidtt-r-w
Hallo!
Ik heb Klaus Wehner een e-mail gestuurd, waarna hij mij de ontwikkelingsset heeft toegestuurd. Ik heb daarmee verlopen SCALA-rolfilms uit Bulgarije volgens de voorschriften ontwikkeld. Het was erg spannend en het is prachtig gelukt.
Groeten, Thomas
KlausWehner
Tijdens het laatste fineartforum had ik helaas te weinig chemiekits bij me.
Daardoor zijn sommige geïnteresseerden met lege handen naar huis gegaan. Dat spijt me heel erg.
€
De omkeerchemie (evenals mijn nieuwe negatieve ontwikkelaar "Wehner-ontwikkelaar") is rechtstreeks bij mij verkrijgbaar.
Contact: [url=mailto:klaus.wehner@web.de]klaus.wehner@web.de[/url]
€
Ik ben erg blij met de positieve ervaringen van Thomas!
Wie zich aan de voorschriften houdt, kan hoogwaardige resultaten verwachten van Agfa SCALA, Adox SILVERMAX en Adox CHS 100 II (allemaal bij ISO 200/24).
Maar ook de belichting op fotopapier (in pinhole-camera's of grootformaatcamera's) met aansluitende ontwikkeling tot een positief in de omkeerchemie is een interessante toepassing van de chemiekit.
€
Vragen beantwoord ik graag!
€
Hartelijke groeten
Klaus
KlausWehner
Nog een korte toevoeging over mezelf:
?
Ook ik heb af en toe moeite met het onthouden van namen.
Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg als ik eens bij de verkeerde naam word aangesproken.
Dat gebeurt wel eens... geen drama.
?
Nu duikt er echter voor de tweede keer een verkeerde naam in verband met mij op in een kop.
Dat is in dit geval verwarrend omdat het om concrete zaken of ideeën gaat.
Iets dat niet klopt, blijft snel hangen. Bij onderzoek leidt dat al snel tot misverstanden.
?
Gelukkig staat in de rest van de tekst alles weer correct geschreven.
?
?
Hartelijke groeten uit Paderborn
Klaus WEHNER
Renate
Hallo,
Ik heb tijdens de laatste FineArtForum Live het omkeerproces van fotopapier mogen meemaken. Er werden met een 8x10 inch camera portretten op fotopapier belicht en vervolgens direct ontwikkeld. De resultaten waren echt overtuigend.
Ik ben nog steeds van plan om fotogrammen te maken en die vervolgens op barietpapier af te drukken. Met het omkeerproces zou ik het tussennegatief kunnen overslaan en direct op barytpapier kunnen werken.
Ik ben momenteel de Wehner-ontwikkelaar aan het testen. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Mijn persoonlijke smaak, scherpte en veel grijstinten worden zeer goed weergegeven. Zodra ik iets toonwaardigs heb, zal ik hier op het forum verslag doen.
Met vriendelijke groeten
Renate
KlausWehner
Bedankt, Renate!
?
De fotopapieren verschillen toch aanzienlijk in kwaliteit en eigenschappen.
?
Voor de directpositieve afdrukken die tijdens de laatste fineartforum in Paderborn tijdens de portretworkshop zijn belicht en vervolgens met omkeerchemie zijn ontwikkeld, is Adox MCP-papier gebruikt.
?
Met dit papier zijn tot nu toe de beste resultaten behaald. Daarom wil ik dit papier aanbevelen voor omkeerontwikkeling.
Met andere papiersoorten bereikt men mogelijk niet zo snel goede resultaten.
?
Hartelijke groeten uit Paderborn
Klaus
RHartung
KlausWehner
Bedankt voor de geweldige video!
€
Ik wil hier nog twee dingen aan toevoegen.
€
1. Het is niet per se nodig om de baden met gedemineraliseerd water aan te maken.
Gewoon kraanwater is hiervoor meestal voldoende.
€
2. Alle films zijn zo ontworpen dat ze een gemiddeld contrast van 5 zones kunnen weergeven.
(Uitzonderingen hierop zijn bewakingsfilms en microfilms. Deze kunnen misschien 3 zones met voldoende detail weergeven).
€
Bij het doorlichtmedium dia is de zaak iets ingewikkelder.
Een doorlichtmedium kan in theorie een oneindig hoog contrast weergeven. Hier hangt alles af van de helderheid van de lichtbron en de maximale dichtheid van de dia.
Als men beschikt over een lichtsterke projector (lichtbron en objectief), kunnen bij de projectie nog de hoge dichtheden worden weergegeven die op het papier niet meer zichtbaar zijn.
Daarom zien alle dia's er op het scherm bijzonder briljant en gedifferentieerd uit.
Mijn omkeerprocedure bereikt bijzonder hoge maximale dichtheden en is geschikt voor een hoogwaardige projectie.
Papieren afbeeldingen kunnen deze hoge helderheid slechts onvolledig weergeven.
€
Wie van 4 tot en met 6 november 2016 de mogelijkheid heeft om het fineartforum in Paderborn te bezoeken, zal zwart-witdia's kunnen zien in de projectie en op de lichttafel.
Een zeldzaamheid zijn de grootformaatdia's.
€
Hartelijke groeten
Klaus