Dat klopt, er zijn genoeg aanwijzingen over ontwikkeltijden – alleen niet voor de Fomapan 400 en de ILFORD Perceptol 1+1-verdunning.
€
€
Mijn opmerking had nu ook betrekking op Xtol. Over de Fomapan 400 en Perceptol 1+1 heb ik zelf niets gevonden, anders had ik het je wel verteld.
€
Ik heb dit weekend net een Fomapan 100 met 100 ASA ondergaan en ontwikkeld in Perceptol, met een perfect gedetailleerd negatief!
€
€
Dat geloof ik je natuurlijk graag! Heb je in de onverdunde oplossing ontwikkeld of met een verdunning? Voor zover ik weet (maar daar weten anderen zeker meer van dan ik) is de vermindering van de gevoeligheid des te kleiner, hoe meer je Perceptol verdunt. De korreligheid neemt dan echter ook toe.
€
Verder hangt het natuurlijk ook af van hoe je de belichting uitvoert, hoe nauwkeurig de sluitertijden van je camera zijn, enz. Natuurlijk speelt het ook een rol om welke motieven het ging. Als het bijvoorbeeld motieven met weinig contrast waren, zoals een landschap bij bewolkte hemel, zal de schaduwweergave er minder onder lijden.
€