Joachim
Hallo allemaal,
?
Als jullie konden kiezen tussen deze twee middenformaatcamera’s, voor welke zouden jullie dan gaan?
?
- Mamiya C33 (6x4,5 negatief)
- Zenza Bronica ETR (6x6 negatief)
?
Bedankt voor jullie tips.
Junkom
Hallo Joachim,
?
De C33 is dus de 6x6-camera en de ETR is de camera met het 6x4,5-formaat.
?
Beide camera’s verschillen qua opbouw en bediening zo veel als maar kan.
Dat begint al bij het feit dat de Mamiya helemaal zonder batterij werkt en de ETR vrijwel niets zonder batterij doet.
In feite is het ook puur een kwestie van formaat: wat wil je fotograferen?
?
Ik ben zelf in het begin van mijn carrière het 6x6-avontuur aangegaan met een Rolleiflex, die ik destijds nog vrij goedkoop kon kopen.
En het was een heel mooie tijd. Het formaat wordt als moeilijk beschouwd, maar dat is puur een kwestie van smaak.
?
Qua prijs is de ETR goedkoper, ook wat betreft het aanbod aan reserve- en extra onderdelen. Het 6x4,5-formaat is qua beeldverhouding ongeveer het kleinbeeld in het middenformaat.
Over de kwaliteit van de ETR kan ik niet veel zeggen; haar grotere broer in 6x7 had me niet overtuigd wat betreft de bediening.
De C33 vond ik geweldig, maar ze was ook erg log in de hand.
?
Als je niet zoveel geld wilt uitgeven en volledig in het middenformaat wilt stappen, en mobiliteit geen doorslaggevende rol speelt, raad ik je een Mamyia RB Pro S of SD 6x7 aan.
Die kun je voor ongeveer dezelfde prijs krijgen.
?
Hopelijk helpt dit je een beetje ;)
Bonderer
Ik zou zeker de Bronica aanraden. Goede camera’s en lenzen, een uitgebreid assortiment aan accessoires en lenzen, en zoomlenzen. Verwisselbare magazijnen die ook KB en panorama toestaan. Comfortabele camera en zeer uitbreidbaar. Ik heb de RF 645, maar ik ben ook meer een liefhebber van meetzoekercamera's, hoewel de lenzen wel erg goed zijn. Wie echter van 6x6 houdt, kan bij Bronica ook een maatje groter vinden. Persoonlijk vind ik de tweoogige camera's met verwisselbare lenzen te onhandig, omslachtig en meer geschikt voor de studio.
Urnes
Zoals gezegd. Het hangt ervan af wat je wilt doen. Op reis is de Zenza praktischer. Vooral als je de prismazoeker met Beli hebt.
De C33 is pure mechanica, die zelfs bij min 15 graden niet in de steek laat. Je hebt het grotere filmformaat. En dankzij de balg kun je behoorlijk dicht bij de onderwerpen komen. Oké. De parallax klopt dan niet meer en je moet het uiteindelijke beeld uitsnijden op het oog. Als je op zoek zou zijn naar een C, zou ik meteen naar een C330 s pro kijken. Dat was de laatste serie. Ook al zou ik mijn C 33 niet verkopen, zou ik vanwege het formaat vandaag de dag waarschijnlijk ook eerder naar een RB kijken. Qua gewicht verschillen ze niet veel.
Groeten, Sven.
Joachim
Hallo allemaal,
?
Oké, jullie hebben me overtuigd! Bedankt voor de uitgebreide tips.
?
Ik ga op zoek naar een Zenza Bronica ETR(si)
.
?
Misschien heb ik dan ook nog een handleiding in het Duits nodig.
?
Bedankt
Junkom
Joachim
Zo,
ik
heb vandaag een Zenza Bronica ETRsi gekocht!
Heel
hartelijk dank voor de hulp.
Joachim
Bestelling verzonden
------------------------------
€
Ik heb zojuist bij de huisheer een flinke voorraad zwart-wit- en kleurenfilm (Porta 400) besteld voor mijn Zenza Bronika ETRsi en mijn AGFA Sychro Box met een beeldformaat van 6x9 cm. Deze keer 120-film. Kleinbeeld heb ik nog genoeg.
€
Nu kan er niets meer misgaan en ik verheug me op mijn hobby, op onze mooie hobby, de analoge fotografie!
€
Veel plezier in de vakantie, een fijne zomer en overal goed licht voor jullie allemaal!
rlfsoso
Hoi Joachim, mijn standaardcamera is de Zenza Bronica ETRSi (645), dus nog een paar tips:
€
a) Geweldige camera; met Speed Grip en prisma (voor mij liever zonder Beli) ligt hij in de hand als een (grote) 35mm-camera, echt perfect.
b) Als je het magazijn laadt – en je hebt een van de nieuwere met de dubbele sluiting (twee knoppen die je moet indrukken om het magazijn te verwijderen) – dan is de inzet waar de film in gaat waarschijnlijk ook een bijpassende "nieuwere". Let er dan goed op dat de vergrendelingsschijfjes in de twee klepjes, die je opent om de filmrol te verwisselen, alleen van plastic zijn. Dat betekent dat je die eerst moet sluiten, DAN de magazijninzet in het magazijn moet plaatsen en het magazijn weer moet sluiten. In de magazijnen zit een vergrendeling ingebouwd die voorkomt dat de twee klepjes open gaan als het magazijn dicht is. Maar: als je de klepjes een keer niet goed hebt gesloten en het magazijn al "dicht" is en je de klepjes zomaar sluit, lukt dat maar één keer: dan zijn de plastic schijfjes kapot. Dat is mij overkomen, ik had tweedehands magazijninzetstukken met zo'n fout en de film was toen gedeeltelijk zwart. Ik heb zo'n aantal magazijnen en die hebben inmiddels de oudere inzetstukken gekregen, waarbij de vergrendelingsschijfjes van metaal zijn.
c) De batterij – zonder welke niets werkt, omdat de centrale sluiter elektromechanisch is (zonder stroom 1/500; de besturing in de camera "remt" de sluiter dan af tot de juiste tijd) – gaat bij mij vrij lang mee. Maar: de schakelaar rond de ontspanknop staat ook uit als de camera niet wordt gebruikt, dan stroomt er geen stroom.€
Veel plezier met de ETRSi!
Rolf
rlfsoso
PS: Demonteer of monteer objectieven alleen wanneer de camera is vastgezet! Ik heb de handleiding helaas alleen in het Engels; zie Butkus.org
Joachim
Bedankt voor de verdere waardevolle tips.
Gebruiksaanwijzing:
Zou iemand mij een gebruiksaanwijzing kunnen bezorgen – bij voorkeur in het Duits?
DerReisefotograf
Zoals gezegd. Het hangt ervan af wat je wilt doen. Op reis is de Zenza praktischer. Vooral als je de prismazoeker met Beli hebt.
De C33 is pure mechanica, die zelfs bij min 15 graden niet in de steek laat. Je hebt het grotere filmformaat. En dankzij de balg kun je behoorlijk dicht bij je onderwerp komen. Oké. De parallax klopt dan niet meer en je moet het uiteindelijke beeld uitsnijden op het oog. Als je op zoek zou zijn naar een C, zou ik meteen naar een C330 s pro kijken. Dat was de laatste serie. Ook al zou ik mijn C 33 niet verkopen, zou ik vanwege het formaat vandaag de dag waarschijnlijk ook eerder naar een RB kijken. Qua gewicht verschillen ze niet veel.
Groeten, Sven.
Hallo,
ik wil graag nog iets zeggen over de C33. Dat met de macromogelijkheden klopt inderdaad. Maar om bij macrofotografie met de C33 (en alle camera's uit de C-serie) geen frustratie op te lopen omdat het beeldveld slechts bij benadering is vastgesteld, moet je de Paramender gebruiken. Hiermee stel je eerst met de zoekerlens het beeldveld en het scherpstelpunt in en vervolgens wordt de camera met de Paramender precies de afstand naar boven verschoven die de twee lenzen uit elkaar staan. En zo heb je precies het beeld op de film zoals je het op het matscherm hebt ingesteld. De Paramender is absoluut essentieel in combinatie met de 55 mm Sekor, omdat je met de 55 mm zo dicht bij het onderwerp komt dat schatten niet meer zinvol is. Met de andere objectieven moet je hem ook gebruiken als je het goed wilt doen.
Aangezien deze informatie voor de TO niet meer van belang is, schrijf ik het toch voor de gebruikers die geïnteresseerd zijn in een camera uit de Mamiya C-serie.
Over de ETRSi kan ik helaas niets zeggen, omdat ik de camera niet ken.
Groeten, Tobias
HeinzB
@Joachim
Mocht er nog behoefte zijn aan de Duitse handleiding, dan kan ik de beschrijving van mijn ETRS (bouwjaar 81 of 82) kopiëren. Hetzelfde geldt voor de handleidingen van de zoeker AE-II en de snelschuifgreep E, evenals de specificatiebladen van de 75-mm- en 200-mm-lenzen.
Zie ook
http://www.myphotoweb.com/Zenza_bronica_camera/zenza_en/index.htm
en
http://www.troeszter.net/BronicaHome/ETRSiPage.htm
mattes
Tot nu toe heb ik de kans gehad om te fotograferen met een Exakta 66, een Kiev 60, de Brenner Edel China-replica van de Yashica Mat 124, een Fuji 4,5x6-zoeker, een Mamiya Press en een Mamiya C220.
Van al deze camera’s vond ik de Mamiya C220 het leukst.
De tweoogige Mamiya's zijn geniale camera's.
Wie moeite heeft met de spiegelklap van zijn middenformaat spiegelreflexcamera, zal het concept van de vaste spiegel in combinatie met de trillingsvrije centrale sluiter leren waarderen.
De Mamiya's bieden bovendien verwisselbare objectieven en een balg die geschikt is voor macrofotografie.
Matthias
mattes
Ik heb tot nu toe de kans gehad om te fotograferen met een Exakta 66, een Kiev 60, de Brenner Edel China-replica van de Yashica Mat 124, een Fuji 4,5x6-zoeker, een Mamiya Press en een Mamiya C220.
€
Van al deze camera’s vond ik de Mamiya C220 het leukst.€
De tweoogige Mamiya's zijn geniale camera's.
Wie moeite heeft met de spiegelklap van zijn middenformaat spiegelreflexcamera, zal het concept van de vaste spiegel in combinatie met de trillingsvrije centrale sluiter leren waarderen.
De Mamiya's bieden bovendien verwisselbare objectieven en een balg die geschikt is voor macrofotografie.
Matthias