grommi
Hallo,
?
HP5+ @ 1600 en Delta 3200 @ 4000 leveren voor mij erg mooie resultaten op in Emofin. Nu heb ik hier een 120-rolletje TMax 400 en zou ik die graag net als de 1600 of 3200 in Emofin willen ontwikkelen. Helaas is er op internet niet veel te vinden over deze geweldige ontwikkelaar, zelfs het Tetenal-gegevensblad is verdwenen of ik ben te dom. Op de homepage van Tetenal staat de ontwikkelaar niet meer vermeld, maar ik heb een verpakking van 2,5 l cadeau gekregen. Bij KB zou ik gewoon een stukje van 20 cm gebruiken en kijken wat eruit komt, maar dat gaat niet met rolfilm.
?
Heeft iemand ervaring met de combinatie TMax400/Emofin of een link naar het gegevensblad?
Wolfgg
Hallo,
mocht het helpen: in het gegevensblad uit 1989 staat bij de Tmax400 iets vermeld over 4,5 min per stap voor gamma 0,55 en 7 min per stap voor gamma 0,7 bij een kantelfrequentie van 1 minuut en 20 °C (poedervariant).
Groeten, Wolfgang
Silberblick
Hallo grommi,
In een wat recenter gegevensblad heb ik de volgende waarden gevonden:
Tmax 400 / Emofin-poeder
ASA 1600 – Rotatie of 3 sec. kantelen bij 20 °C – 8 minuten per stap
ASA 800 – 5 minuten
ASA 400 - 3 minuten (voor 3 minuten bij 20 °C en 3 sec. kantelen wordt elders in hetzelfde boekje een gamma van 0,55 aangegeven).
Ik heb Emofin nooit met de oude en huidige T-Maxen geprobeerd, maar de huidige TMax400 bevalt me best goed in Diafine (met een belichting van ongeveer 800/30).
Veel succes, Georg.
grommi
Bedankt, jullie twee, hier kan ik wel iets mee. Het komt wel goed.