RainerWille Beste FOTOIMPEX-gemeenschap, Ik ben tijdens de belichting van filmrolletjes (MF en KF) nu alweer een jaar actief. Maar aangezien ik ook een liefhebber ben van digitale fotobewerking, zou ik de negatieven graag willen digitaliseren. Ik dacht aan een dienstverlener: filmrolletjes opsturen, laten ontwikkelen, digitale foto’s (tiff) downloaden, negatieven toegestuurd krijgen. Bestaat zoiets? Is het de moeite waard / is zoiets nog betaalbaar? Maakt u gebruik van dergelijke diensten? Hoe digitaliseert u? Met vriendelijke groeten, Rainer Wille
TR Ik digitaliseer ook zelf. Daar is echter wel enige kennis voor nodig. Met name moet je de "nabewerking" niet aan software ("scanner") overlaten, maar zelf het toonbereik, de gradatie en het filteren uitvoeren, vooral als je series maakt. Net zoals in de donkere kamer. Ik scan daarom eerst 'ruw' en bewerk de afbeeldingen achteraf heel nauwkeurig met een 'echt' beeldbewerkingsprogramma. Als ik zou laten scannen, zou ik altijd aangeven dat ik alleen 'fullscale-ruwe gegevens' wil hebben, zonder dat deze door iemand anders of zelfs door die 'computer-automaat' zijn gewijzigd.