Tja, wat de Meoptas betreft, zullen we ons waarschijnlijk moeten aanpassen aan de werkwijze van oldtimerliefhebbers: een of meerdere vergrooters kopen als onderdelenbron en ze opslaan... :spudnikwowsers:
?
Oké, een Magnifax aanschaffen voor 245 euro (de prijs waarvoor hij momenteel op eBay wordt aangeboden) om hem vervolgens te slopen is wat overdreven, maar zijn de kolommen en dus de tandwielaandrijvingen bij bepaalde modellen niet uitwisselbaar?
?
Er staat nog een Opemus 5 met een minimale startprijs voor 6 dagen op "eBay", en er worden ook een paar andere ("kleinere") aangeboden.
?
De winkel "Team Foto" op eBay heeft een aantal reserveonderdelen in de aanbieding, misschien kun je daar eens rechtstreeks navragen of ze eventueel nog meer Meopta-onderdelen op voorraad hebben.
?
En tot slot: op eBay Kleinanzeigen staat momenteel een Magnifax 4 (compleet) te koop voor 50 euro.
?
Ik zou dat laatste eens proberen. Oké, het is een eind rijden van Nairobi naar Lüdenscheid, maar je hebt toch vast wel vrienden/kennissen in Duitsland?
?
Ah, en ik vind nu net in een winkel in Groot-Brittannië vervangende tandwielen voor het omhoog en omlaag brengen van de Magnifax 4. Originele tekst:
?
Winding gears for the Magnifax 4 This pair of gears are located in the casting that takes the enlarger up and down the column.
Het is belangrijk om op te merken dat als de tandwielen zijn afgebroken, je naar de tandwielstrip op de kolom moet kijken, aangezien dit ervoor kan hebben gezorgd dat de tandwielen beschadigd zijn geraakt.
?
7,66 Britse pond, verzendkosten komen er nog bij. Aangezien het precies de onderdelen lijken te zijn die je nodig hebt, plaats ik hier even de link naar de productpagina:
?
Klik hier
?
Veel succes!
?
Georg