highscore
Hoi allemaal,
Ik heb net mijn Washi KB-filmrolletjes zonder perforatie ontvangen.
De eerste heb ik met een adapter meteen in mijn Mamiya RB geladen.
Mijn vraag is allereerst:
Wie heeft er al ervaring met dit materiaal?
En wil die ervaring met ons/mij delen?
Want ik wil graag beginnersfouten bij het ontwikkelen in de papieren ontwikkelaar onder rood licht met dit materiaal voorkomen.
De bijsluiter is in ieder geval in het Frans geschreven en zit erbij.
Maar die laat nog vragen open.
Washi heeft ca. 3 - 6 DIN
Groeten
Marcus
jochen53
Hallo,
Daarover kan ik alleen maar zeggen dat niet-geperforeerde 35 mm-films microfilms zijn. Deze worden op spoelen van verschillende afmetingen en in verschillende lengtes verpakt en zijn – in vergelijking met geperforeerde films voor de gewone fotografie – verbazingwekkend goedkoop, maar moeilijk te gebruiken in gewone camera’s. Bij documenten die op dit materiaal zijn gearchiveerd, gaat men bij zorgvuldige verwerking en opslag uit van een houdbaarheid van ongeveer 200 tot 500 jaar.
Neutrino
Hallo,
Daarover kan ik alleen maar zeggen dat niet-geperforeerde 35-mm-films microfilms zijn. Deze worden op spoelen van verschillende afmetingen en in verschillende lengtes verpakt en zijn – in vergelijking met geperforeerde films voor de gewone fotografie – verbazingwekkend goedkoop, maar moeilijk te gebruiken in gewone camera’s. Bij documenten die op deze materialen zijn gearchiveerd, gaat men bij zorgvuldige verwerking en opslag uit van een houdbaarheid van ca. 200 - 500 jaar
…
…
Washi-film is iets heel anders. Het is geen microfilm, maar een papieremulsie die op speciaal Japans papier is aangebracht.
…
Ik heb net mijn Washi KB-films zonder perforatie ontvangen.
De eerste heb ik met een adapter meteen in mijn Mamiya RB geladen.
…
…
Waar heb je de Washi KB-films vandaan? Ik kan overal alleen maar MF- of vlakfilms vinden. Ook op hun homepage kan ik hierover niets vinden.
…
Cool, zijn er KB-adapters voor de RB 67? Dat wist ik helemaal niet. Kun je me daar wat meer informatie over geven? Dat zou mij namelijk ook interesseren.
…
…
De bijsluiter is in ieder geval in het Frans geschreven en daarbij
…
…
Hier is een Engelse beschrijving:
http://www.fotoimpex.de/shop/images/products/media/56520_4_Produktbroschuere.pdf
…
Misschien helpt dat je een beetje verder. Anders kan ik er zelf helaas niets over zeggen.
highscore
Hoi allemaal
Bedankt voor de reacties.
@Jochen
Ja, veel niet-geperforeerde filmrolletjes zijn microfilms en dergelijke. Washi-film is echter bedoeld om echt mee te fotograferen.
Maar wees alsjeblieft niet beledigd.
@Neutrino
De Washi 35mm-variant. Die onze gastheer helaas niet aanbiedt.
Die heb ik besteld bij www.mx2.fr hier in Frankrijk.
Hij heeft ze momenteel waarschijnlijk niet op voorraad. Op de leveringsbon stond een opmerking dat hij me er nog een zal naleveren.
En dat terwijl ik er maar vijf had besteld.
Ik heb al eens adapters voor 35 mm in het Mamiya 6 x 4,5-magazijn te koop gezien. Die waren duur.
Ik heb de mijne echter zelf gebouwd.
Dat is heel eenvoudig!
Je hebt alleen 2x 120-spoeljes en 1x 135-spoelkern nodig, plus wat plastic onderdelen en een zaag.
Het 135-patroon dat je erin doet, met ongeveer 20 foto's, krijgt dan nog een 40 cm lange papieren voorloop.
Ik vind het effect van de perforatiegaten bij portretfoto's mooi.
Maar voor de ongeperforeerde Washi is het natuurlijk ideaal.
Als je interesse hebt in mijn oplossing, maak ik graag wat foto's.
Ah, die voor de waslijst kan ik trouwens best goed lezen.
Nu nog even aan de andere lezers
Heeft iemand al eens ervaring opgedaan met deze film?
Groeten
Highscore
highscore
Hier zijn drie foto’s met een adapter in de Mamiya-achterwand
Rolf-Werner
Neutrino
Marcus, hartelijk dank voor je uitleg en de foto’s over de 35mm-adapter. Als het echt zo eenvoudig is, ga ik binnenkort misschien ook wel eens zoiets in elkaar knutselen. Bij het scannen zou ik dan zelfs in plaats van de Epson 750V de Reflecta RPS 7200 kunnen gebruiken, omdat die al een veel betere resolutie biedt. Ik zou de foto's dan wel weer op de computer moeten samenvoegen, maar dat zou niet moeilijk moeten zijn. Bij het vergroten zouden er eigenlijk ook geen problemen moeten zijn, tenminste met een glasplaat. Alleen met het papierformaat is het gewoon niet zo voordelig.
?
Maar nog twee vragen:
Als ik een normale 35mm-film met 36 opnames gebruik en laten we zeggen dat ik geen papieren voorloop gebruik, dan zou dat bij een Back 220 toch ongeveer tussen de 15 en 17 panorama-opnames moeten opleveren, of niet? Nog een belangrijkere vraag: hoe krijg je de 35mm-film dan weer in het patroon? Of open je de Back pas in absolute duisternis en haal je dan de film eruit?
?
Oh ja, en dat je geen problemen zult hebben met de Franse beschrijving als je in Frankrijk woont, had ik wel kunnen bedenken. :D
highscore
Hoi Neutrino
Zoals ik al zei, gebruik ik meestal een 6 x 4,5-achterwand als ik 35 mm gebruik.
Ik gebruik 135-patronen met 20 opnames en kom dan uit op 16 foto’s, of 10 foto’s bij de 6 x 7-achterwand.
Met een 220-achterwand (die heb ik niet) zou je bij 36-mm op 19 - 20 foto's moeten uitkomen.
Je moet echter met een oude film controleren of de opwikkelzijde niet te dik wordt.
Met 20 = 16 gaat het prima, alleen moet je de film in de wisselzak eruit halen.
Maar ik wil het toch over Washi-film hebben!!!
Ik heb mijn eerste al ontwikkeld!
Groeten
Highscore
Rolf-Werner
En wat is het resultaat? Lijkt het op de resultaten van de links die ik heb gevonden?
€
Groeten
Rolf
HGR
Hallo,
Ik heb ook mijn eerste washi-films ontwikkeld. 1 rolfilm en drie vlakfilms. De vlakfilm is erg
gevoelig en kreukt gemakkelijk bij het plaatsen en tijdens het ontwikkelen. De rolfilm is mislukt. Ofwel te lang ontwikkeld
ofwel verkeerd belicht. 3 vlakfilms zaten door het kreuken niet goed in de cassette. Eén vlakfilm is als eerste poging presentabel
en ziet eruit alsof ik de fotografie heb uitgevonden?!?! Maar ik moet nog eens proberen het negatief te strijken?
Ik hoop dat het lukt met de bijlage en dat de kreuklook bevalt.
Groeten
Hans-Gerd
Rolf-Werner
Ja, eens iets anders! Ziet er interessant uit.
€
De structuur van het papier is een extra element. Best wel gaaf! :)
€
Rolf
highscore
Hoi
Ik heb vandaag mijn Korkenzieher-film gestreken.
Maar gladder kan het wel. Door het glas in mijn camera ging het best goed.
Daarna heb ik de film gewoon zonder multigradefilter afgetrokken.
Hier zijn twee foto’s die ik ervan heb gemaakt.
De papierstructuur is (op de afdrukken) goed te zien.
Het hanteren van het natte Washi-negatief lijkt bij vlakfilm nogal lastig te zijn!
Bij rolfilm kun je het echter goed aan beide uiteinden vastpakken om het door de banden te halen. Zo doe ik het tenminste.
Conclusie: bij portretten ben ik een beetje teleurgesteld.
Voor gebouwen vind ik het wel mooi.
Mijn volgende doel voor de Washi is een brug. Maar dan met de 6x7-achterwand = 35 x 67 negatieven. Hopelijk wordt het mooi!
Groeten
Highscore
highscore
Hoi
Ik heb vandaag mijn kurkentrekkerfilm gestreken.
Daarna heb ik de film gewoon afgetrokken, zonder multigradefilter.
Het hanteren van de natte Washi-negatieven lijkt bij vlakfilm nogal lastig te zijn!
Bij rolfilm kun je hem echter goed aan beide uiteinden vastpakken om hem door de banden te halen. Zo doe ik het tenminste.
Voor gebouwen vind ik hem wel mooi.
Mijn volgende doel voor de Washi is een brug. Maar dan met de 6x7-achterwand = 35 x 67 negatieven. Hopelijk wordt het mooi!
Ik verlaag de gevoeligheid dan ook naar 12-15 ASA om meer grijstinten te krijgen. 25 ASA vond ik nu te veel.
Groeten
Highscore
highscore
Hoi
Ik heb vandaag mijn kurkentrekkerfilm gestreken.
Daarna heb ik de film gewoon zonder multigradefilter afgetrokken.
Het hanteren van de natte Washi-negatieven lijkt bij vlakfilm nogal lastig te zijn!
Bij rolfilm kun je hem echter goed aan beide uiteinden vastpakken om hem door de banden te halen. Zo doe ik het tenminste.
Voor gebouwen vind ik hem wel mooi.
Ik verlaag de gevoeligheid dan ook naar 12-15 ASA om meer grijstinten te krijgen. 25 ASA vond ik nu te veel.
Groeten
Highscore
Wolf_XL
... ziet er meer uit als een slappe film... :o
€
*SCNR*
Rolf-Werner
Best wel… vintage :) En je modellen blijven anoniem, dat is ook een voordeel…
€
Rolf
MirkoBoeddecker
De 35mm-variant van de Washi-film was een teleurstelling. Er waren onvoldoende exemplaren beschikbaar om via ons te verkopen. Als we het gevoel hebben dat we iets in onvoldoende hoeveelheden krijgen, wachten we liever even voordat we het in de winkel plaatsen.
Bovendien waren de eerste films nog niet geperforeerd, wat weer tot vragen en verwarring zou hebben geleid.
We staan in nauw contact met Washi, helpen hem al jaren en leveren hem ook de benodigde onderdelen.
Momenteel zoeken we naar een oplossing voor het perforatieprobleem.
€
Met vriendelijke groeten,
€
Mirko
highscore
Hoi
Hier is mijn brug