highscore
Hoi allemaal
Na lang twijfelen heb ik uiteindelijk toch een densitometer op eBay gekocht.
En nu zit ik ermee en weet ik niet zo goed hoe ik hem moet bedienen. (niet lachen)
Het is waarschijnlijk een ouder apparaat van het bedrijf Bacher KG
Model Bacher RT1 Type 3200
Uitrusting:
Een kleine en een grote meetsensor
Drie knoppen: 1. aan/uit 2. lamp aan/uit 3. meetmechanisme op nul zetten
De interne verlichting wordt verzorgd door een koelkastlampje van 15 watt
Als ik de (mislukte) negatiivstrook meet die ik ter proef heb gemaakt (kleine meetkop), krijg ik plausibele waarden te zien.
0,08 tot 0,74 tot 1,2, de achtergrondnevel heb ik weggezet door te nullen.
Nu mijn vragen:
Kent iemand dit apparaat of heeft iemand ook een handleiding?
Hoe zou ik volgens jullie een goede teststrip moeten maken? Ik heb daar wel veel over gelezen, maar......
Geeft dit apparaat meteen de juiste dichtheidswaarden weer of moet ik nog iets berekenen?
Bedankt
Highscore
moma
Hallo Highscore
?
Je Densi geeft logaritmische waarden weer. Hoe je die moet omrekenen, kan ik je hier zo uit de losse pols niet vertellen – maar dat vind je wel op internet.
Een teststrip is niets anders dan een grijsschaal – de waren vroeger te koop (misschien nog steeds :-?)
?
Als je constante omstandigheden hebt – zoals verse ontwikkelaar, dezelfde temperatuur en tijden – kun je in principe je negatiefdichtheid meten en heb je de concrete belichtingstijd om de eerste grijstint op het papier te "creëren".
?
Bij diepdruk maakte men vroeger een isodensiteitskaart. Niets anders dan ruitjespapier, waarop op de coördinaatassen dichtheid (logaritmische waarden) en tijd (ontwikkeling) werden ingevuld en de resulterende positieve dichtheid (in dit geval opzicht (!) – fotopapier) (maak daarbij onderscheid tussen opzichtmeting en doorzichtmeting) een curve weergeeft.
?
Daarna kun je – als de negatiefdichtheid (en misschien ook het dichtheidsbereik (= hoogste dichtheid minus laagste dichtheid) bekend is – je belichtings- resp. ontwikkeltijden aflezen.
?
Hoe nauwkeuriger je bent bij het maken van de isodensiteitscurve en hoe nauwkeuriger je omgevingsomstandigheden daarna zijn, hoe meer je een vrijwel foolproof systeem hebt.
?
Ik hoop dat het helpt
?
:-)
highscore
Hoi Moma,
Op dit moment raak ik een beetje in de war door al die rekenformules.
En bovendien is het veel te warm in het lab ;-)
moma
Highscore
Je hoeft nergens voor te rekenen.
Ik heb dit alleen geschreven om je duidelijk te maken om wat voor soort waarden het gaat die hij daar uitspuugt.
Licht werkt in het kwadraat – de logaritmen lineair. Daarom.
:)
highscore
Hoi MoMA
Oké, dan ben ik gerustgesteld ;-)
Want mijn tweede teststrip leverde resultaten op die me aan het twijfelen brachten
Ik had hem snel onderworpen aan belichting.
Mijn derde moet nog even wachten. Het is namelijk te warm
Maar nog even
Kent iemand mijn toestel?
Groeten
Highscore