thomas345
Hallo allemaal,
ik ben nog vrij nieuw in de wereld van de analoge fotografie en zou graag jullie mening horen over een onderwerp dat me al een tijdje bezighoudt.
Ik ontwikkel momenteel met de C-41 vloeibare ontwikkelingsset van Tetenal en een Jobo-tank.
Ik maak de chemicaliën aan in bruine apothekersflessen van 500 ml en gebruik Protectan-spray voor de opslag.
Het zit nu zo dat ik niet al te veel film ontwikkel en dat de volledige door Tetenal aanbevolen hoeveelheid van 500 ml ontwikkelaar nauwelijks de moeite waard is voordat deze "slecht" wordt.
Ik zou graag willen weten:
Hoeveel chemicaliën maken jullie doorgaans aan?
In welke periode gebruiken jullie deze?
Zien jullie het als een probleem om kleinere hoeveelheden aan te maken, bijvoorbeeld 250 ml?
Gebruiken jullie Protectan/marmers of iets dergelijks ook voor de vloeibare concentraten?
Bij voorbaat hartelijk dank en ik kijk uit naar de uitwisseling,
Thomas
Magirus
Hallo
Bij vloeibare chemicaliën is het mogelijk om in kleine hoeveelheden te bestellen.
Groeten, Bernd
Rolf-Werner
Dat kan zeker, de vraag is alleen hoe lang de concentraten houdbaar blijven.
?
Ik maak altijd 500 ml aan, omdat ik dat ook nodig heb voor mijn filmblikken. Daarmee heb ik tot nu toe maximaal twee ontwikkelingen gedaan; er passen altijd meerdere films in één blik. Verder bewaar ik die 500 ml alleen voor een tweede keer, als ik weet dat ik er binnen ongeveer een week weer aan toe kom. Anders is het gewoon eenmalig.
?
De concentraten krijgen ook Protectan erop en gaan in de zomer in de koelkast, in de winter staan ze in een onverwarmde ruimte (dus altijd zo'n 7 graden). Daar heb ik goede ervaringen mee tot wel 9 maanden. Momenteel heb ik nog een gedeeltelijk verbruikt pakje staan uit het voorjaar, daar word ik langzaam ongerust van.
?
Maar daar kunnen anderen hier misschien meer over zeggen.
?
Groeten
Rolf
mattes
Je bent niet de enige met dit probleem.
Oplossing 1: Maak meer foto’s, zodat je genoeg filmmateriaal verzamelt.
Oplossing 2: Verzamel filmmateriaal, vries het eventueel in en ontdooi het weer om te bewerken.
Helaas zijn vloeibare concentraten slechts beperkt houdbaar.
De meeste fabrikanten zijn erg conservatief met hun houdbaarheidsdata. Als de opslagomstandigheden optimaal zijn, kun je uitgaan van een langere houdbaarheid.
Hoe lang je deze houdbaarheidsdata kunt overschrijden, moet je op eigen verantwoordelijkheid uitproberen.
Matthias