thomas345
Witam wszystkich,
jestem stosunkowo nowicjuszem w świecie fotografii analogowej i chętnie poznałbym waszą opinię na temat, który od jakiegoś czasu mnie nurtuje.
Obecnie wywołuję zdjęcia przy użyciu zestawu płynnych wywoływaczy C-41 firmy Tetenal oraz zbiornika Jobo.
Roztwory chemiczne przygotowuję w brązowych butelkach aptecznych o pojemności 500 ml, a do przechowywania używam sprayu Protectan.
Problem polega na tym, że nie wywołuję zbyt wielu filmów i przygotowanie pełnej porcji wywoływacza o objętości 500 ml, zalecanej przez firmę Tetenal, nie opłaca się, zanim roztwór się zepsuje.
Chciałbym się dowiedzieć:
Jakie ilości chemikaliów zazwyczaj przygotowujecie?
W jakim czasie je zużywacie?
Czy uważacie, że przygotowywanie mniejszych porcji, np. 250 ml, jest kłopotliwe?
Czy używacie Protectanu/kulki lub podobnych środków również do koncentratów płynnych?
Z góry dziękuję i czekam na wymianę doświadczeń,
Thomas
Magirus
Cześć
W przypadku płynnych środków chemicznych możliwe jest przygotowanie częściowej porcji.
Pozdrawiam, Bernd
Rolf-Werner
To na pewno się da, pytanie tylko, jak długo zachowują trwałość te koncentraty.
?
Zawsze przygotowuję 500 ml, bo potrzebuję tej ilości również do moich kaset filmowych. Jak dotąd wystarczyło mi to maksymalnie na dwa wywoływania, a do jednej kasety zawsze mieści się kilka filmów. W przeciwnym razie zachowuję te przygotowane 500 ml tylko do drugiego użycia, jeśli wiem, że będę miał okazję to wykorzystać ponownie w ciągu około 1 tygodnia. W przeciwnym razie jest to po prostu jednorazowe użycie.
?
Koncentraty są również zabezpieczane preparatem Protectan i latem trafiają do lodówki, a zimą stoją w nieogrzewanym pomieszczeniu (czyli zawsze w temperaturze około 7 stopni). Mam z tym dobre doświadczenia do 9 miesięcy. Obecnie mam jeszcze częściowo zużyte opakowanie z wiosny, więc powoli zaczynam się niepokoić.
?
Ale na ten temat inni tutaj mogą powiedzieć więcej.
?
Pozdrawiam
Rolf
mattes
Nie jesteś sam z tym problemem.