Ratorium
Ik heb een vraag. Ik heb drie dagen geleden een artikel gelezen over het
verkopen van eigen foto’s vanuit huis en vroeg me daarna af of zoiets wel mogelijk is en of het de moeite waard zou zijn?
€
Heeft iemand hier ervaring mee? En is het de moeite waard? Want dan zou in theorie toch iedereen zijn 100 of 200 foto’s kunnen verkopen, als het zo eenvoudig was, toch?
Bonderer
Sinds ik fotografeer (40 jaar) zijn er regelmatig van die prulboeken verschenen, waarmee je geld zou kunnen verdienen met foto’s, hetzij in de vorm van pocketboeken, hetzij via advertenties, maar het kostte altijd eerst geld.
De enigen die daar echt geld aan verdienden, waren de uitgevers en de schrijvers. Als de kleine groene mannetjes voor de camera zouden poseren, zou het tenminste mogelijk zijn.
Geniet van de hobby en mocht u ooit echt een foto verkopen, dan ben ik blij voor u. Maar ik zou niet aanraden om hier specifiek op in te zetten. Ik ken persoonlijk een fotograaf en het verkopen van foto's die worden afgedrukt of in verzamelingen terechtkomen, is een zware klus.
AchimBauer
Hallo Ratorium,
€
Natuurlijk kun je je foto’s verkopen, op voorwaarde dat er iemand is die ze koopt. Bij analoog (ik heb nog steeds een hekel aan dat woord) zijn het misschien eerder mooie afdrukken om aan de muur te hangen.
Digitaal zijn er tal van agentschappen die stockfoto’s verkopen en mensen die hun baan hebben opgezegd omdat ze met de foto’s meer verdienden. Of ze inmiddels blij zouden zijn om hun oude baan terug te hebben, weet ik niet.
Het knelpunt is het portretrecht, als er iemand op staat enz.
Dan moet je er belasting over betalen, mogelijk wil de sociale zekerheid ook een deel, maar daarover zou je experts moeten raadplegen.
Als iemand een afdruk voor aan de muur wil, is dat waarschijnlijk geen probleem, als hij je een paar euro geeft.
Maar als je het alleen voor het geld wilt doen, kun je beter boodschappenwagentjes gaan duwen in de supermarkt, anders moet je een nieuwe hobby zoeken, want de oude is nu werk en stress.
En of je dan nog steeds plezier hebt in het fotograferen, of zoals men vroeger zei, plezier in de fotosport, is de vraag.
€
Groeten, Achim
piu58
De agentschappen kopen de foto’s immers niet, maar nemen ze – laten we het zo zeggen – in consignatie. Daardoor heeft iemand die een foto nodig heeft een enorme keuze en kan hij voor een schijntje iets aanschaffen. Misschien verkoop je één keer per jaar een foto voor 50 €, als je er honderden aanbiedt.
Afdrukken van tentoonstellingen kun je echt verkopen. Ook niet iets om rijk van te worden, maar je krijgt misschien het materiaal terug dat je in de tentoonstelling hebt gestoken.
Ratorium
Bedankt voor jullie info. Dus je kunt er niet veel mee verdienen, maar eerder wat zakgeld bijverdienen. Dat dacht ik al. Ach, beter dan die foto’s op de harde schijf te laten ‘wegrotten’. O, heet dat stockfotografie? Ja, klopt, als ik dat in Google intik, krijg ik er nu behoorlijk wat informatie over. Het lijkt erop dat het inderdaad stockfotografie heet :)
Ratorium
Ik heb me daar de laatste tijd eens wat beter in verdiept. Dus foto’s op Fotolia. En daar zijn ook heel veel amateurfoto’s waar vraag naar is. Wat weet ik ervan: als bijvoorbeeld persbureaus over parkeerplaatsen schrijven en een eenvoudige foto van een parkeerplaats nodig hebben.
€
Dus als amateur kun je daar blijkbaar ook wel wat mee doen, natuurlijk veel minder dan een professional.
Urnes
Het maakt helemaal niet uit of je amateur of professional bent. Het gaat om de kwaliteit die je levert en natuurlijk om de hoeveelheid. Terwijl amateurs misschien meer foto’s verkopen die ze erbij hebben gemaakt (dat zijn er dan meestal minder), produceren professionals precies wat er op dat moment gevraagd wordt, en dat in grote hoeveelheden. De kwaliteitseisen zijn navenant hoog en als amateur moet je wel tegen een stootje kunnen. Als je dan foto's verkoopt, kan het zijn dat ze soms maar 20 cent opleveren. Verder schommelt de prijs meestal rond de 2 euro. Het auteursrecht is ook lastig. Je moet er dus op letten dat er niet per ongeluk ergens een colafles, een handelsmerk of een persoon op de foto staat. Bovendien worden ook foto's afgewezen waarvan men denkt dat ze niet verkocht zullen worden of waarvan er al te veel in de portfolio zitten. Een bureau dat redactionele foto's aanbiedt, is gunstig. Bij hen is het auteursrecht door de andere licentie iets versoepeld, het werkt dan net als bij de pers. Zo krijg je wat meer foto's in je portfolio, ook al verkoop je niet per se meer. In ieder geval moet je overwegen om met meerdere agentschappen samen te werken, dan hoef je de foto's maar één keer te taggen en kun je ze bijvoorbeeld bij 3 agentschappen uploaden. Over het algemeen mag je je uurloon hiervoor nooit extrapoleren. Foto's voorbereiden en taggen (het meest zinvol in het Engels) kost tijd.
Groeten, Sven.
Morte
En zo gaat de vrolijke stroom van onbelangrijke foto’s maar door.
Is dit echt wat jullie als fotografen willen bijdragen?
Vrij naar Walter Ulbricht: Je hoeft toch echt niet overal aan mee te doen.
Urnes
Hallo Morte,
De toekomst zal uitwijzen welke foto’s onbelangrijk zijn en welke niet. Er zijn heel wat iconische foto’s uit het analoge tijdperk die in feite volstrekt onbelangrijk zijn. Je kunt niet alles hebben. Enerzijds een medium dat werkelijk voor iedereen toegankelijk is, dus inmiddels democratisch, en anderzijds alleen foto’s met intellectuele waarde.
Wat het werken met de agentschappen je echt oplevert, is zelfkritiek. Je leert heel snel goede en slechte foto's van elkaar te onderscheiden. En te herkennen of een foto potentieel heeft of niet. De beeldredacteur wordt namelijk betaald om zich met jouw foto's bezig te houden. Bovendien kent hij je niet persoonlijk. In zoverre is het geheel gewoon een oefening.
De tijden waarin microstockbureaus ruilbeurzen voor ontwerpers waren, zijn helaas voorbij.
Groeten, Sven.
Morte
Democratie is een regeringsvorm. Fotografie niet.
Veel zeer goede en belangrijke foto’s zouden ook vandaag de dag nog worden afgewezen door redacteuren die zichzelf erg belangrijk vinden.
Het ene is kunst, het andere is consumptiegoed. Om dat onderscheid te maken, hoef je niet eerst “op de toekomst te wachten”.
Urnes
Klopt. Maar kunst is ook gewoon een handelswaar.
Groeten, Sven.
sputnik
Ik heb een vraag. Ik heb net de verkapte reclame voor Fotolia in dit topic gelezen en vroeg me daarna af of zoiets wel kan en of het de moeite waard is?
€
Heeft iemand hier ervaring mee? En is het de moeite waard? Want dan zou in theorie toch iedereen wel 100 of 200 topics in verschillende forums kunnen openen, als het zo makkelijk was, toch?
€
:D
Ratorium
Bedankt voor jullie reacties. Dus het lijkt toch meer rommel te zijn, of je kunt er hooguit wat zakgeld mee verdienen?
?
@sputnik
hahahahahahah :)?Maar Fotolia is toch eigenlijk rommel, of niet? Als ik zulke foto’s zou verkopen, dan zou ik dat toch niet bij Fotolia doen, want daar zijn zoveel mensen geregistreerd dat de prijzen onder druk komen te staan.?