AchimBauer
Hallo allemaal,
Ik heb ook nog een paar domme vragen over de CMS 20.
Ik heb gehoord dat je de CMS, wat het belichtingsbereik betreft, met Spur Modular UR New op dezelfde manier kunt ontwikkelen als een gewone film.
Ik heb iets gelezen over 5-6 ASA met Spur Modular A2, ik geloof 5 minuten.
Maar er is een probleem: bij FOTOIMPEX worden alleen A en B aangeboden, volgens de foto is het A1, maar die is niet voor CMS. Maco biedt de A2 aan, maar heeft de CMS niet als rolfilm in het assortiment.
En om het nog ingewikkelder te maken, biedt Spur voor de CMS een A3 aan.
Bij Impex navraag gedaan, geen antwoord, na enige tijd 2 verzoeken om ADOTECH 2 te gebruiken. Bij Spur navraag gedaan, geen antwoord.
Dus welke Modular UR is de juiste, met hoeveel ASA moeten we ontwikkelen?
Of krijg je vergelijkbare resultaten met ADOTECH 2 bij 5 of 6 ASA? Met welke ontwikkeltijd?
En is Adotech 2 nog verkrijgbaar? Want ADOX adviseert voor alle CMS20 zonder II de Adotech 1 en de rolfilms zijn CMS 20 zonder II.
Of maakt het eigenlijk helemaal niets uit welke Adotech ik gebruik?
?
Groeten, Achim
harv
De eerste CMS 20 wordt ontwikkeld in ADOTECH.
De tweede in ADOTECH II. Momenteel zijn er alleen nog films en ontwikkelaars van de tweede generatie verkrijgbaar.
…
De eerste CMS 20 wordt ontwikkeld in Spur Modular UR A + B.
De tweede in Spur Modular UR A + B new
…
Qua prijs is dat echter niet interessant, omdat de combinatie van film + ontwikkelaar aanzienlijk goedkoper is dan het apart kopen van film en Spur-chemie.
harv
AchimBauer
Hartelijk dank voor je antwoord,
het probleem blijft echter dat CMS 20 als rolfilm niet in de II-versie verkrijgbaar is en ik geen ADOTECH zonder II kan krijgen, evenmin als een oude Modular UR, en bij de nieuwe versie zijn er A1, A2 en A3 en verschillende gegevens over welke nu de juiste is.
En in het ADOX-gegevensblad staat geen ontwikkeltijd voor 6 ASA, voor het geval dat dit een verbetering zou opleveren.
€
Groeten, Achim
Florek
... CMS 20 is er als rolfilm, maar niet als versie II ...
?
Hallo Achim,
?
Voor zover ik weet is de CMS 20 beschikbaar als versie II, in ieder geval is het in de preview bij FOTOIMPEX een rolfilm met het opschrift "ADOX CMS 20 II PROFESSIONAL". Zelf heb ik echter alleen KB in versie II gebruikt.
?
http://www.fotoimpex.de/shop/filme/ADOX-CMS-20-rolfilm-120.html
?
Groeten
Florian
harv
Je kunt de CMS 20 II hier ook kopen, inclusief de bijbehorende ontwikkelaar ADOTECH II
http://www.fotoimpex.de/shop/filme/adox-cms-20-rolfilm-6er-pack-plus-eine-flasche-adotech-ii-fuer-6-filme.html
€
Wat is precies je probleem? Heb je de oude CMS 20 tijdens de belichting op ISO 6 ontwikkeld en heb je ontwikkelaar en tijd nodig om de samenstelling te maken?
€
Ik zou de ADOTECH aanschaffen en de oude CMS 20 als volgt ontwikkelen: 8,5 min -20%, dus 7 min bij 20 graden, kantelritme, zuur stopbad, fixeren zoals aangegeven voor de CMS 20 II.
€
AchimBauer
Hallo Florek, hallo Harv,
Hartelijk dank voor de informatie. De CMS is inderdaad de II, maar dat zie je helaas pas als je de afbeelding vergroot. Waarom de II in de beschrijving ontbreekt, weet ik niet; bij de Kb staat het wel in de beschrijving, en dat was wat me in verwarring bracht.
Harv, ik heb nog geen CMS op 6 ASA belicht, maar toch bedankt voor de tip over het ontwikkelen. Als iemand nu nog wat licht in de duisternis zou kunnen brengen met de Spur Modular-nummers, zou ik blij zijn, want ik wil de CMS in mijn standaardprogramma opnemen, maar ik wil nog wat meer uit het bereik van de belichting halen en ben daarbij ook bereid iets aan gevoeligheid op te offeren. Want ik wil de CMS uitsluitend in de Linhof gebruiken, en daar sleep je toch al een statief van dubbele T-balken mee rond, zodat het niet uitmaakt of ik nu 1 of 2 uur ondergaat, dat is de hele achtergrond van mijn vraag.
…
Groeten, Achim
harv
Je hebt Spur Modular UR new Part A + B nodig.
€
Afhankelijk van de film worden deze in de juiste verhouding gemengd. Part C is niet nodig. Je kunt dit hier nalezen
:
http://www.fotoimpex.de/shop/images/products/media/39480_4_Produktbroschuere.pdf
CMS 20, pagina 2, rechtsonder.
AchimBauer
Hallo Harv,
Helaas helpt het gegevensblad van Impex niet veel, want er lijken meerdere gegevensbladen te zijn. Aangezien Spur telefonisch niet bereikbaar is en hun website op mij erg rommelig overkomt, had ik het bijna opgegeven, maar na mijn goede ervaring met Acurol N ben ik verder gaan zoeken.
Als het gaat om het mengen van A en B is het duidelijk: alleen A1 of A2 of A3.
Als ik alles wat ik heb gelezen goed interpreteer, is A1 voor Copex Rapid; de A van Impex lijkt A1 te zijn, maar Impex heeft geen Copex, als ik het goed heb gezien.
A2 is voor CMS 20. A2 kan ik bij Maco krijgen, maar geen CMS 20, net zomin als bij Impex, want hun CMS-rolfilms zijn ook II, ook al is dat in de winkel niet zo te zien. Je zou A2 ook kunnen beschouwen als de juiste A2 voor CMS 20 II, ware het niet dat er nog het nieuwste gegevensblad is, waar een A3 staat, waarin terloops wordt vermeld dat het voor alle CMS 20 is die in ADOTECH II moeten worden ontwikkeld, oftewel CMS 20 II.
De A3 kan ik alleen bij Spur krijgen, waar ik inmiddels ook heb uitgezocht hoe je daar kunt kopen, want een echte webshop hebben ze niet.
Op basis van mijn onderzoek ga ik een poging wagen met CMS 20 II 6 ASA met A3; de ontwikkelaar voor 20 films kost me met verzendkosten ongeveer 45 euro, maar hij zou 4 jaar houdbaar zijn, 2 euro per film, maar een diafilm is ook niet meer voor een spotprijs te ontwikkelen.
Misschien heb ik tegen het einde van het jaar de eerste bruikbare resultaten en zal ik dan verslag uitbrengen, of misschien waren die 45 euro elders beter geïnvesteerd, dan kan het zijn dat ik niets zal melden.
Groeten, Achim
Ps: Je foto's zijn mooi.
userid0
Hallo allemaal,
Afgelopen vrijdag heb ik de eerste CMS20II uit de set met ADOTECH II voor een vriend ontwikkeld.
De film was onderworpen aan belichting op ISO 12. Nu heb ik twee vragen:
1. In het gegevensblad staat dat bij een menghoeveelheid van 300 ml ook 16,5 ml ontwikkelaar moet worden gebruikt en dat de ontwikkeltijd dienovereenkomstig moet worden verlengd. In de handleiding staat van 10 naar 13 minuten. Dat is de waarde voor de ISO20-belichting. Hoe moet men de 8,5 minuten dan adequaat verlengen om de lichtere verdunning bij 300 ml te compenseren? In mijn ontwikkelingsproef heb ik de 30% van 10 min naar 13 min ook toegepast op de 8,5 min, wat leidt tot een ontwikkeltijd van 11 min. De resultaten zijn ook erg mooi. Is deze aanpak van de tijdsverlenging wel juist? Ik wilde dit even navragen omdat het niet zo in het gegevensblad staat (of ik heb het over het hoofd gezien, sorry dan).
2. Er is iets interessants gebeurd met de film. De eerste 12 foto's zijn volledig onderbelicht. Op twee frames is iets heel vaags te zien, maar verder is de drager in principe helder. De framenummers zijn te zien, dus alles is in orde. Vanaf foto 13 zijn de foto's prachtig. Dus als het ware ineens. Ik kan me niet verklaren wat er is gebeurd. Mijn vriend heeft ook zijn Nikon FE2 nog eens gecontroleerd en twee testrolletjes APX100 door de camera gehaald om de belichting te controleren. Alles in orde. Dus zoals gezegd: de eerste 12 foto's ontbreken, alleen een heldere drager. Daarna zijn alle foto's perfect aanwezig. Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?
Hartelijk dank voor jullie hulp en ideeën,
Walter
userid0
Hallo,
Heeft iemand een idee of suggestie met betrekking tot wat ik heb geschreven? Mijn vriend heeft al aangekondigd dat hij aan een tweede film gaat werken en ik wil er zeker van zijn dat alles qua ontwikkeling in orde is.
Als iemand een idee heeft, laat het me dan weten. Ik zou dat erg op prijs stellen.
Bedankt en vriendelijke groeten,
Walter
AchimBauer
Hallo Walter,
Ik heb een idee!
Helaas uit eigen, slechte ervaring. Destijds werkte ik nog met de Ap-cassette, maar inmiddels gebruik ik voor KB en 120 alleen nog maar Gepedosen.
Bij mij was het probleem dat de film verkeerd was opgerold, waardoor de lagen op elkaar lagen en niet werden ontwikkeld.
Daarom gebruik ik nu alleen nog maar Gepedosen met de oprolmachine.
?
Groeten, Achim
userid0
Hallo Achim,
?
Bedankt voor je reactie. Ik gebruik de filmrolletjes van Paterson en heb nog nooit problemen gehad bij het opwinden. Aangezien het om de eerste beelden gaat, is er misschien halverwege de spoel iets misgegaan.?
Dat is iets wat ik niet kan controleren. Ik kan alleen maar hopen dat het bij de volgende film beter gaat met het oprollen.?
?
Oh ja, Achim, heb je nog een idee over de correctie van de ontwikkeltijd waar ik het hierboven over had?
?
Groeten en bedankt,
Walter
AchimBauer
Hallo Walter,
Wat betreft het verlengen kan ik je niet echt helpen; ik vond het systeem zelf ook een beetje onduidelijk. Daarom heb ik helemaal niet met het systeem met opvallende flesjes gewerkt, maar heb ik mijn films gewoon achter elkaar in de originele oplossingen ontwikkeld. Dat was het makkelijkst.
€
Groeten, Achim