moritz_cine
Hallo,
ik heb een probleem bij het ontwikkelen van zwart-witfilm op middenformaat.
Sommige delen van het negatief vertonen in het midden iets wat lijkt op overbelichting of overontwikkeling. Het lijkt alsof de ontwikkelaar het negatief op verschillende manieren heeft bewerkt. (Maar dat kan toch niet, als het probleem alleen in het midden optreedt?)
Misschien kent iemand van jullie dit probleem of kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe. Wat mij opvalt, is dat het eigenlijk nooit de hele film betreft, maar altijd slechts delen ervan. (Dat is te zien op de voorbeeldfoto's)
(Met 35mm-film heb ik nooit dit soort problemen gehad./ -> Het probleem met de kalkvlekken moet ik bij 120-film ook nog onder de knie krijgen)
Ik voeg een paar voorbeeldfoto's toe.
Even kort over mijn ontwikkelingsproces:
Chemicaliën: RODINAL - Adofix - Adoflo
(Ik had 120-film tot nu toe niet voorgewassen. Heb dat nu eens geprobeerd (omdat ik heb gehoord dat dat nodig is(?)) -> maar dat heeft niets veranderd)
Voor de ontwikkeltijden baseer ik me meestal op de Massive Dev Chart. Ik fixeer ongeveer 4 minuten.
Hartelijk dank voor jullie hulp
Moritz
[ATTACHMENT NOT FOUND]
Mamiya c220 - delta3200 - voorgewassen - zonder de fout
[ATTACHMENT NOT FOUND]
Mamiya c220 - delta3200 - voorgewassen - met fout
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
Mamiya c220 - HP5 - niet voorgewassen - met fout
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
AgfaBillyI - HP5 - niet voorgewassen - met fout
Urnes
Ik zou zeggen: pak een van de negatiefstroken en dompel die nog een paar minuten onder in verse fixeervloeistof. Je kunt dat in het licht doen en kijken of de waas dan verdwijnt. Dan was hij niet goed genoeg gefixeerd.
Groeten, Sven.
wosis123
Het lijkt mij dat er licht binnenvalt...
moritz_cine
Hoi Sven,
Bedankt voor je bericht.
Ik heb het zojuist meteen even uitgeprobeerd en een paar strepen opnieuw gefixeerd.
Hier is het resultaat:
voorheen:
[ATTACHMENT NOT FOUND]
Na opnieuw fixeren:
[ATTACHMENT NOT FOUND]
Het lijkt erop dat dit de oorzaak was.
Hartelijk dank voor je hulp!
Moritz
Urnes
Hallo Moritz,
Giet de fixeervloeistof na ongeveer 4 weken in de afvalbak en fixeer ik met Adofix gedurende 6 minuten.
Je kunt ook een stukje film dat is onderworpen aan belichting in wat fixeervloeistof leggen. Wacht tot de film helder is en verdubbel de tijd.
Groeten, Sven